پاور پوینت ارزشیابی تکوینی

دسته بندي : کارآفرینی » خدماتی و آموزشی

دانلود پاورپوینت کامل ارزشیابی تکوینی

عنوان های پاورپوینت  : 

  • به عبارتی دیگرنوعی ارزشیابی که در پایان هر بخش از مطالب تدریس شده در طول سال تحصیلی و در فعالیت مکرر به صورت روزانه ، هفتگی و یا ماهانه انجام می شود ، ارزشیابی مستمر نامیده می شود

  • آگاهی از کیفیت برنامه های درسی و پیشرفت آن

  • بررسی روش های تدریس معلم و کیفیت

    یادگیری دانش آموز و راهنمایی او و

    اصلاح تدریجی فرآیند آموزش و یادگیری

  • به دست آوردن نمرات و قضاوت در باره ی فراگیری مرحله به مرحله دانش آموز در چهارچوب هدف های جزئی و رفتاری آن بخش

  • پویایی و گستردگی آن

  • داشتن انتظاری فراتر از آزمون های سنتی برای معلم

  • ارائه تصویر کلی از تمامیت شخصیت

 دانش آموز

  • استفاده از ارزشیابی مستمرو نتایج حاصل از آن در جهت رشد و ارتقای دانش آموز

  • داشتن توقع از دانش آموز در حد توان و رشد و بالندگی او

  • دادن اطلاعات مستند و معتبر به معلم برای طراحی مرحله ی بعدی تدریس خود

  • در هم تنیدگی با فرآیند آموزش به صورت جاری و مستمر

  • نتایج ارزشیابی تکوینی برای معلم و

    دانش آموز

  • ایجاد بازخورد برای معلم و دانش آموز که در سایه آن

    می توانند مشاهده کنند هدف های آموزشی

    تا چه اندازه تحقق یافته است ؟

  • تصمیم گیری معلم با استفاده از این بازخورد در مورد

    انطباق برنامه و روش های آموزشی با سطح

    یادگیری و نیازهای دانش آموزان

  • نتایج ارزشیابی تکوینی برای معلم و

    دانش آموز

  • ایجاد فرصت برای دانش آموزان در جهت

    توجه نسبت به آنچه یاد می گیرند و

     پرورش مهارت ها وتوانایی های فکری خود

  • ایجاد امکان بیشتر برای دانش آموزان در جهت کسب آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود برای

    رسیدن به اهداف آموزشی ، رفع نارسایی ها و

    پرورش و تقویت جنبه های مثبت توانایی های خود

  • معلم می تواند با طرح استاندارد سوالات مستمر در پرورش خلاقیت دانش آموزان نقش به سزایی داشته باشد .

  • معلم با ابزار هنر و هدایت فعالیت های خارج از کلاس می تواند در پرورش خلاقیت موثر باشد .

  • معلم می تواند ضمن مبارزه با عوامل بازدارنده

    قوه ی خلاقیت فراگیران ، در پرورش خلاقیت

    دانش آموزان موثر باشد .

  • بایدها و نبایدهای ارزشیابی مستمر

  • ارزشیابی مستمر باید متناسب با اهداف آموزشی باشد .

  • وسیله سنجش در ارزشیابی مستمر نباید به پرسش های کتبی و شفاهی محدود شود .

  • ارزشیابی مستمر نباید در قالب آزمون های کتبی هماهنگ و در سطح منطقه انجام گیرد .

  • بایدها و نبایدهای ارزشیابی مستمر

  • ارزشیابی مستمر باید میزان پیشرفت تحصیلی فراگیررا بدون داوری نشان دهد .

  • ارزشیابی مستمر باید توام با افزایش اعتماد به نفس و تکریم شخصیت والای انسانی دانش آموزان باشد .

  • بایدها و نبایدهای ارزشیابی مستمر

  • ارزشیابی مستمر نباید تحت تاثیر نیازهای کاذب محیط قرار گیرد .

  • ارزشیابی مستمر باید متناسب و هماهنگ با محتوای کتب درسی باشد .

  • ارزشیابی مستمر باید همواره پیشرفت های فراگیر را برجسته تر نشان دهد .

  • راهکارهای کیفی کردن ارزشیابی تکوینی

1- ارائه بازخورد موثر به دانش آموزان تا برای برداشتن گام بعدی در جهت پیشرفت خود
تصمیم گیری کنند .

2- درگیر کردن موثر دانش آموزان در فرآیند یادگیری

3- درگیر کردن دانش آموزان در خود سنجی

4- استفاده از نتایج ارزشیابی تکوینی در طراحی تدریس

  • راهکارهای کیفی کردن ارزشیابی تکوینی

5- آشنا کردن دانش آموزان با هدف های آموزشی

6- اعتقاد به این که هر دانش آموز توان پیشرفت
دارد .

7- درک و توجه به تاثیر شیوه ی ارزشیابی بر ایجاد علاقه و اعتماد به نفس در دانش آموزان
( عوامل تعیین کننده فرآیند یادگیری )

  • بازخورد

  • بازخورد عبارت است از نظر و واکنش معلم نسبت به وضعیت یادگیری دانش آموز .

    با دریافت هر بازخورد ، برای دانش آموز مشخص می شود که در چه وضعیتی قرار

    دارد ، چه فعالیت هایی را باید انجام دهد ، چه انتظاراتی از وی می رود و چه انتظارات آموزشی اهمیت بیشتری دارد .

  • بازخورد

  • بازخورد باید به گونه ای انجام گیرد که به

    دانش آموز کمک کند خطاها و اشتباهاتش را در جریان یادگیری کاهش داده و وظایف و تکالیفش را با دقت بیشتری انجام دهد . در واقع بازخورد نه تنها به دانش آموز در باره چگونگی مهارت و دانشی که کسب کرده اطلاعاتی می دهد ، بلکه به او می گوید که چگونه مهارت ها و دانش خود را ارتقا دهد .

  • خصوصیات بازخورد

  • بازخوردها جزئی از فرایند یاددهی –یادگیری تلقی می شوند.

  • بازخوردها باید پیوسته باشند یعنی در حین فعالیت دانش آموزان بازخورد دریافت کنند.

  • خصوصیات بازخورد

  • بازخورد ها باید سود مند باشند یعنی حاوی اطلاعاتی باشند که به دانش آموز نشان دهد چه فعالیت هایی را انجام دهد تا انتظارات آموزشی را محقق سازد.

  • خصوصیات بازخورد

  • بهتر است بازخوردها به صورت شفاهی مطرح شوند.

  • منبع بازخورد متنوع باشد .

    ( معلم ، دانش آموز ، والدین و … )

  • خصوصیات بازخورد

  • بازخورد ها توصیفی باشند یعنی برای فراگیر ساده و قابل فهم باشد .

    ( فقط نمره یا رتبه نباشد . )

  • خودسنجی

  • خودسنجی عبارت است از ارزشیابی فرد از عملکرد و فعالیت های یادگیری خودش . هدف اساسی استفاده از این روش ایجاد احساس مسوولیت بیشتر نسبت به یادگیری خود است . همچنین خودآگاهی و افزایش حس مراقبت از فرآیند یادگیری از اهداف دیگر استفاده از این روش است .

  • مواردی که درخودسنجی باید به آن ها توجه نمود :

  • آگاهی دادن به دانش آموزان در مورد معیارها و ملاک های کار و فعالیت مورد ارزشیابی

  • کمک گرفتن از خود دانش آموز در تهیه ملاک ها و معیارها

  • مواردی که درخودسنجی باید به آن ها توجه نمود :

  • دادن آزادی به دانش آموزان در هنگام ارزیابی از خود

  • فراهم ساختن فرصت ارزشیابی از خود برای دانش آموزان

  • آموزش استفاده از بازخورد توصیفی به جای رتبه یا نمره به دانش آموزان

دسته بندی: کارآفرینی » خدماتی و آموزشی

تعداد مشاهده: 243 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 30

حجم فایل:966 کیلوبایت

 قیمت: 4,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل power point