پیشینه و مبانی نظری مادران کودکان کم شنوا و نا شنوا

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
مادران کودکان کم‌شنوا در ابتدا به ارائه تعاریف کم شنوایی ، ناشنوایی و شیوع آن پرداخته می‌شود . سپس به مشکلات خانواده‌های کم‌شنوا و درنهایت به تحقیقات پیشین انجام‌شده در مورد « مادران » که مرتبط با تاب‌آوری و بهزیستی روان‌شناختی و رضایت زناشویی بوده است ، پرداخته خواهد شد . تعریف مفهوم کم‌شنوا و ناشنوا تعریفی که نورثر و داونز ( 2002 ) در مورد آسیب شنوایی ارائه کرده‌اند ، همه‌ی کودکانی را شامل می‌شود که کاهش شنوایی آن‌ها به‌اندازهای است که به‌نوعی آموزش ویژه نیاز دارند . ازنظر سیف نراقی و نادری ( 1387 ) ناشنوا فردی است که با استفاده از وسایل کمکی یا بدون بهره‌گیری از آن‌ها نمی‌تواند گفتار دیگران را از طریق حس شنوایی بشنود ، به‌عبارت‌دیگر میزان ناتوانی حس شنوایی این گروه از افراد 70 دسی‌بل  یا بیشتر است و لذا از فراگیری زبان پیرامون خود از طریق حس یادشده محروم می‌شوند و به لحاظ مقاصد آموزشی کم‌شنوا شخصی است که با استفاده از وسایل کمکی یا بدون بهره‌گیری از آن‌ها در شنیدن گفتارهای دیگران مشکل دارد . به‌عبارت‌دیگر میزان ناتوانی حس شنوایی این‌گونه افراد بین 69 - 25 دسی‌بل است . از سوی دیگر میلانی ( 1385 ) افراد ناشنوا را ، افرادی تعریف می‌کند که 95 دسی‌بل از بالاترین حد شنوایی خود را ازدست‌داده باشند و افراد کم‌شنوا را افرادی می‌داند که 30 تا 90 دسی‌بل از حد شنوایی برخوردارند . شیوع کم شنوایی 15 تا 26 درصد جمعیت جهان دارای نقص شنوایی هستند ، بوبیکو و همکاران ( 2007 ) این میزان را در کشورهای جهان سوم بالاتر گزارش کردند . بر اساس گزارش بوبیکو و همکاران از هر 1000 نفر ، 7 نفر دارای کم شنوایی شدید تا عمیق هستند که معمولاً کم شنوایی در آن‌ها قبل از شکل‌گیری زبان اتفاق افتاده است . حدوداً یک کودک در 2700 کودک با نقص شنوایی متولد می‌شود و شیوع این اختلال در سال اول زندگی افزایش می‌یابد و به حدود یک نفر در 1000 نفر می‌رسد ( هیندلی ، 2005 ). خانواده‌های کودکان کم‌شنوا و مشکلات آن‌ها خانواده ، در حیات اجتماعی کودک نقش و تأثیر فوق‌العادهای دارد . وظیفه خانواده ، مراقبت از فرزندان و تربیت آن‌ها ، برقراری ارتباط سالم اعضا باهم و کمک به استقلال کودکان است ، حتی اگر کودک مشکل‌دار داشته باشد . امروزه خانواده به‌عنوان نظامی تعاملی و وابسته به هم مطرح می‌شود که فرد فرد اعضای آن ارتباط متقابل با یکدیگر دارند ؛ به‌گونه‌ای که هر عاملی بر یک عضو از خانواده اثر گذارد بر دیگر اعضای خانواده و درنهایت بر کل خانواده مؤثر خواهد بود ( رایفه و تروگت ، 2006 ). می‌توان گفت ، باوجود یک کودک مشکل‌دار ، معلولیت‌های کودک ، کندی رشد و امکانات ویژه‌ای که برای مراقبت جسمی و روانی لازم است به همراه سرخوردگی و رؤیاهای بربادرفته ، والدین را زیر فشارهای خود می‌گیرد و موجب بر هم خوردن آرامش و تعادل خانواده می‌شود . به همین دلیل بسیاری از افرادی که با افراد معلول کار می‌کنند ، به اهمیت خانواده

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 34 مشاهده

کد فایل:36634

انتشار در:۱۳۹۹/۱/۱۵

حجم فایل ها:61.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 29

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 30,000 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط