مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعاریف و نظریه های تکلیف شب (فصل دوم پایان نامه)

دسته بندي : مبانی نظری

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و نظریه های تکلیف شب (فصل دوم) در 50 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:

تکلیف شب

         منظورازتکلیف شب عبارت است ازانجام مطالب نوشتنی ،حل کردنی و حفظ مطالبی که به صورت تمرین در کتابهای درسی مشخص شده است و معلمان روزانه برای دانش‌آموزان مشخــص می ‌کنند تادر خانه آن‌ها را انجام دهند (رنجه بازو،1377).
        درباره تکلیف شب،نظرات گوناگونی ارائه شده است. برخی آن را عامل فعالیت،تمرین،تثبیت و خلاقیت آموزشی تلقی نموده،بعضی آن را یک مصیبت می ‌خوانند و گروهی دیگرآن را عامل تزلزل خانواده و تضاد و الدین می ‌دانند،افراطیون از آن به عنوان یک هیولای تربیتی که عامل ضایع‌کننده تمایلات، رغبت‌ها و استعدادها در عصر موج سوم (عصر کامپیوتر و الکترونیک) است، ذکر کرده، آن را عامل اساسی شکنجه روانی محصلان می دانند(رنجه بازو،1377).
تکلیف در فرهنگ فارسی دکتر معین چنین معنا شده است
1-  به رنج افکندن .
2-  به گردن گذاشتن،کار های سخت وشاق را به عهده کسی گذاشتن .
3- رسیدن به سن بلوغ و رشد .
4- وظیفه ای که بایدانجام شود(مانند مشق خطومسائل).
5- از نظرآموزش و پرورش،تکلیف شب به معنای مجموعه فعالیت هایی است که به منظور تعمیق یادگیری دانش آموزان، درساعتی که در آموزشگاه حضور ندارد صورت می گیرد(شایان،1377).
          وقتی معلم به دانش آموزبه جای تکلیف شب چند صفحه رونویسی می دهد یا از او می خواهد با کمک والدین تکالیفش را انجام بدهد،چگونه می توان انتظار داشت که این دانش آموز خلاقانه عمل کند؟تکلیف شب به مثابهً یک رخداد آموزشی،جزءپایداری از اجزای آموزشی است .
 بدون شک تکلیف شب فرصتی برای تمرین وایجاد یادگیری است . تکلیف شب به منزله پنجره ای است که از طریق آن والدین زندگی روزمرهً تحصیلی و علمی فرزندانشان را در مدارس  تماشامی کنند . تکلیف  شب  به عنوان پشتوانه رسمی مدارس درمنزل تلقی می شود واز آن به عنوان پل انسانی ما بین مدرسه و خانه یاد می کنند(گروه آموزشی مدیران، 1386).


نظر اندیشمندان تعلیم و تربیت درباره ارائه تکلیف
نظریه برونر
           برونر براین باوراست که یادگیری بایدآن چنان سازمان یابد که هر دانش آموزی به تنهایی به  فعالیت بپردازد و تکالیف نیز برای هر دانش آموز بایدجداگانه و با توجه به توانایی و علائق هر یک از دانش آموزان طراحی شود.به عقیده برونر یادگیری علاوه بر کسب یک رشته از معلومات باید انسانی بهتر و خوشبخت تر ، شجاع تر ، حساس تر و شرافتمندانه تر به وجود آورد(شعبانی،1380).
نظریه اسکینر
           اسکینر نقص هایی را که دراجرای برنامه های آموزشی وجود دارد به این صورت بیان می کند: تقویت مطلوب کمتر از میزان لازم انجام می شو،امروزه شاگردان در مدرسه طوری رفتار می کنند که در اصل می خواهند از یک رشته رویداد ناخوشایند بگریزند،ازجمله این رویداد های(توبیخ،جریمه)را می توان نام برد(شعبانی،1380).

پیشینه پژوهش
ماری آن دویل  و بتسی باربر  (1991)درتحقیقی که در رابطه با تکلیف شب به عنوان یک تجربه یادگیری انجام دادند ، به نتایج زیر دست یافتند(قزوینی،1370).
الف) تکلیف شب باید با توجه به سن دانش آموزان و از کلاس چهارم به بعد باشد و حجم تکلیف شب با توجه به افزایش  سن زیاد شود.
ب) تمام معلمان زمانی کمتر از آن چه واقعاً دانش آموزان روی تکلیف صرف می کنند،در نظر می گیرند.
ج) کارآیی در تکالیف یکنواخت کمتر از تکالیف آمادگی است .
د) تکلیف شب باید همراه با انگیزش باشد.
و) افراط در تکلیف مدارس ابتدایی باعث ایجاد نگرشی منفی در فراگیران شده و مشکلات انضباطی را بیشتر می کنند.
            پروفسور ایستین  (1992) در تحقیقی که در رابطه با تأثیر تکلیف شب بر عملکرد تکلیف شب انجام داد به نتایج زیر دست یافت.
الف) تکالیف به منظور افزایش سرعت ،تسلط،تثبیت،حفظ، یادگیری ومهارت صورت پذیرد.
ب) ارائه تکلیف،به منظور افزایش  درگیری و اشتغال هر دانش آموز در فرایند فعالیت های یادگیری مورد استفاده قرار گیرد .
ج) ارائه تکلیف،به منظور پرورش حس مسئولیت شخصی،امانت و صداقت،قدرت مدیریت وزمان بندی،اعتماد به خودتداوم در امر یادگیری انجام گیرد.

----------------------------
1- Doowile
2-Barber
3- Eastine


 


دسته بندی: مبانی نظری

تعداد مشاهده: 3769 مشاهده

کد فایل:10506

انتشار در:۱۳۹۸/۷/۱۴

حجم فایل ها:85


اشتراک گذاری:
 قیمت: 30,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط