مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش روش تدریس، ویژگی‌های تدریس، روش‌های نوین یادگیری(فصل دوم)

دسته بندي : مبانی نظری

دانلود مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش مفاهیم وتعاریف ونظریات روش تدریس، ویژگی‌های تدریس، روش‌های نوین یاددهی و یادگیری (فصل 2) در25   صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.


مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

روش تدریس، ویژگی‌های تدریس، روش‌های نوین یاددهی و یادگیری مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ادامة آن مفهوم چندرسانه‌ای، یادگیری الکترونیک، درس‌افزار و ویژگی‌های آن تشریح می‌شود و هم‌چنین چرایی آموزش ریاضی بررسی می‌شود.

تعریف واژه‌ها
2-2-1. روش تدریس: عبارت است از راه منظم، با قاعده و منطقی برای ارائه درس  و در واقع برنامه‌ای مدوّن و از پیش تعیین شده برای رسیدن به اهداف مورد نظر معلم که بر اساس آن هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت، محقق می‌گردد. اصطلاح تدریس، اگر چه در متون علوم تربیتی مفهومی آشنا به نظر می‌رسد، اکثر معلمان و مجریان برنامه‌های درسی با معنی و ماهیّت درست آن آشنایی دارند. برداشت‌های مختلف معلمان از مفهوم تدریس می‌تواند در نگرش آنان نسبت به دانش‌آموزان و نحوه‌ی کار کردن با آنها تأثیرمثبت یا منفی بر جای گذارد. برداشت چندگانه از مفهوم تدریس می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از مهمترین آنها ضعف دانش پایه و اختلاف در ترجمه و برداشت نادرست معلمان از دیدگاه‌های مختلف تربیتی است. گاهی آشفتگی و اغتشاش در درک مفاهیم تربیتی به حدی است که بسیاری از کارشناسان، معلمان و دانشجویان این رشته مفاهیمی چون پرورش، آموزش، تدریس و حرفه آموزی را یکی تصور می‌کنند و به جای هم به کار می‌برند. این مفاهیم اگر چه ممکن است در برخی جهات وجوه مشترک و در هم تنیده داشته باشند، اصولاً مفاهیم مستقلی هستند و معنای خاص خود را دارند .(گانیه، 1985، 96)

در روش تدریس نیز آشنایی با واژه‌های زیر ضرورت دارد:
روش: تلاش برنامه‌ریزی شده جهت دستیابی به مطلوب را روش گویند. بنابراین اگر تلاشی بدون برنامه‌ریزی صورت گیرد، آن کار روش‌مند نخواهد بود. همچنین برنامه‌ریزی بدون تلاش و کوشش جهت دستیابی به مطلوب نیز تحت مقوله‌ی روش‌ها قرار نمی‌گیرد.
 تدریس: فعالیت دوجانبه یا کنش متقابل را بین فرادهنده و فراگیر با هدف یادگیری تدریس گویند. نکته‌ی اساسی این نوع فعالیت، دو جانبه بودن آن است که روانشناسی ارتباط، زمینه ساز این مسأله خواهد بود. گفته شده است، مجموعه‌ی اعمال سنجیده‌ی منطقی و پیوسته که معلّم به منظور ارایه درس انجام می‌دهد، فرآیند تدریس نامیده می‌شود. (گانیه، 1987، 38 )

چهار ویژگی خاص در تعریف تدریس وجود دارد که عبارتند از :
- وجود تعامل بین معلم و دانش‌آموزان
- فعالیت بر اساس اهداف معین و از پیش تعیین شده
- طراحی منظم با توجه به موقعیت و امکانات
- ایجاد فرصت و تسهیل یادگیری . »

2-2-2. روش‌های نوین یادگیری و یاددهی: رویکرد یادگیری  به چگونگی برخورد یادگیرندگان با مطالبی که می خواهند یاد بگیرند اشاره می کند.(سیف، 1388، ص 271) بر این اساس یادگیری و یاددهی نوین، آن است که باعث تغییر نگرش در یادگیرنده گردیده و انطباق مطالب با شیوه‌های استاندارد آموزشی است. در واقع روش های نوین یا "فعال" آن است که در آن مشارکت دانش‌آموز و معلم محرز باشد و به جای انتقال مطالب به دانش آموز، به افزایش توانایی یادگیرنده در فرآیند یادگیری عنایت داشته باشد. امروزه شیوه های نوین و فعال تدریس، توجه مسئولان و دبیران را به خود جلب کرده است. در این شیوه فراگیر، علایق و توانمندی‌های او در مرکز توجه قرار دارد و معلّم تلاش می‌کند تا توانایی فراگیران را در مهارت‌های گوش دادن، گفتن، خواندن، نوشتن، استدلال، مقایسه، تطبیق، تجزیه و تحلیل، سازندگی و خلاقیت تقویت کند و با توجه به این موضوع محتوای درسی را در کلاس ارائه می‌دهد.
پاره‌ای از این روش‌ها در ادامه آورده شده است:
2-2-2-1. روش توضیحی: عبارت است از انتقال مستقیم داده به دانش‌آموزان با استفاده از مطالب چاپی (کتاب و جزوه) و یا بوسیله‌ی سخنرانی.
2-2-2-2. روش‌سخنرانی: در روش سخنرانی معلم کم و بیش بدون وقفه در کلاس صحبت می‌کند شاگردان به سخنان معلم گوش می‌دهند، یادداشت بر می‌دارند و سپس درباره سخنان معلم می‌اندیشند. ولی با او گفتگو نمی‌کنند هدف فقط ارائه داده از سوی معلم به دانش‌آموز است.
2-2-2-3. روش اکتشافی: فرآیندی است که در آن دانش آموز باید مسئله ی مورد نظر را مشخص کند راه‌حل‌های ممکن را برای مسئله در نظر بگیرد. در این روش شاگردان با راهنمایی معلم یا بدون راهنمایی او به هدف مورد نظر نائل می آید. معلم فقط اصول را شرح می دهد اما درباره ی راه حل چیزی نمی گوید.
2-2-2-4. حل مسئله: فرآیندی است برای کشف توالی و ترتیب صحیح راه‌هایی که به یک هدف یا یک راه حل منتهی می‌شود. عامل اصلی در روش کاربرد تجربه‌ی قبلی فرد برای رسیدن به راه حل و پاسخی است که پیش از آن برای انسان شناخته شده نبوده است.
2-2-2-5. روش مباحثه: روش مباحثه یکی از کهن‌ترین روش‌هایی است که در طول تاریخ تعلیم و تربیت به کار رفته است. روش‌های جدید آن عبارتند از:
الف- بحث کنترل شده توسط معلم
ب- بحث آزاد
ج- بحث گروهی


قسمتی از پیشینه پژوهش:
 * پژوهش والاس(2005) نشان می‏دهد که استفاده از فناوری‏های جدید در آموزش علوم تجربی مؤثر است؛ زیرا  فناوری می‏تواند با در نظر گرفتن تفاوت‏های فردی دانش آموزان به کمک معلم بیاید و تکالیفی متناسب با هر دانش آموز ارائه دهد

فهرست مطالب به شرح زیر میباشد:
2-2. تعریف واژه‌ها
2-2-1. روش تدریس
روش
چهار ویژگی خاص در تعریف تدریس وجود دارد که عبارتند از 
2-2-2. روش‌های نوین یادگیری و یاددهی
2-2-2-1. روش توضیحی
2-2-2-2. روش‌سخنرانی
2-2-2-3. روش اکتشافی
2-2-2-4. حل مسئله
2-2-2-5. روش مباحثه
2-2-2-6. روش پرسش و پاسخ
2-2-2-7. روش آزمایشی
2-2-2-8. واحد کار (پروژه)
2-2-2-9. گروه‌های کوچک
2-2-2-10. روش نمایشی
2-2-2-11. گردش علمی یا فعالیت خارج از کلاس
2-2-2-12. روش بازی‌های تربیتی
2-2-3. روش‌های تدریس سنتی و متداول
مقایسه روش‌های سنتی و نوین درفرایند یاددهی- یادگیری
چندرسانه
2-2-4. یادگیری الکترونیک 
2-2-5. تعریف درس‌افزار
2-2-5-1. درس‌افزارهای خودآموز
 ضرورت‌ها و ویژگی‌های درس‌افزارهای خود آموز
2-2-5-2. نرم‌افزارهای کمک آموزشی (مکمل آموزش)
ضرورت‌ها و ویژگی‌های نرم‌افزارهای کمک آموزشی (مکمل آموزش)
 2-2-5-3. نرم افزارهای ابزار معلم
ضرورت‌ها و ویژگی‌های درس‌افزارهای کمک معلم
2-2-5-4. نرم‌افزارهای دایره‌المعارف و فرهنگ
ضرورت‌ها و ویژگی‌های نرم‌افزارهای دایره‌المعارف و فرهنگ
2-2-5-5. بازی و سرگرمی‌های آموزشی
 ضرورت‌ها و ویژگی‌های نرم‌افزارهای بازی و سرگرمی
2-2-5-6. کتاب‌های الکترونیکی
2-2-5-7. شبکه‌های آموزشی وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها آموزشی
2-2-5-8.  نرم‌افزارهای آزمون‌ساز
2-2-5-9. نرم‌افزارهای شبیه‌ساز کارگاه یا آزمایشگاه
از مزایای نرم‌افزارهای شبیه‌سازی
2-2-6. آموزش چندرسانه‌ای
2-2-6-1. مزایای چند رسانه‌ای
پیشینه پژوهش
- در ایران
-در خارج از کشور
خلاصه پیشینه‌های پژوهش
خلاصه پیشینه‌های پژوهش
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
 

 



نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.


دسته بندی: مبانی نظری

تعداد مشاهده: 2448 مشاهده

کد فایل:18078

انتشار در:۱۳۹۸/۷/۲۱

حجم فایل ها:66


اشتراک گذاری:
 قیمت: 33,200 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط