ادبیات نظری و پیشینه تحقیق تصویرسازی ذهنی ، هوشیاری و توجه بیرونی و درونی (فصل دوم پایان نامه)

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیق تصویرسازی ذهنی ، هوشیاری و توجه بیرونی و درونی (فصل دوم پایان نامه)
در 62 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

مقدمه
در ایـن پژوهش ، ابتدا مبانی نظری مرتبط با کانون توجّه و سپس تصویرسازی ذهنی را مورد بررسی قرار می دهیم. در زمینۀ اثرگذاری کانون توجّه بر یادگیری و اجرا، مدارک علمی بی شماری در دسترس محقّقین قرار دارد و با توجّه به این که در زمینۀ تصویرسازی ذهنی نیز تحقیقات زیادی صورت گرفته، کـه اکثـر ایـن تحقیقـات تـأثیـر مثبت آن را در فـراگیری مهارت‌های حرکتی به اثبات رسانده اند (فلتز و لندرز ، 1983). به همین لحاظ در ادامه، مجمـوعة تحقیـقـات کانون توجّه و تصویرسازی و ترکیب این دو را مورد بررسی قرار می دهیم.


تعریف توجّه
سال هاست که موضوع توجّه و نقش آن در اجرا و یادگیری انسان، توسط بسیاری از محقّقین رفتار حرکتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. ویلیام جیمز (1890) یکی از نخستین روان شناسان آمریکایی، توجّه را چنین تعریف کرد: انتخاب ذهنی چیزی در شکلی روشن و واضح از میان اشیاء یا زنجیره ای از افکار ممکن.  و این ایجاب می کند که برای برخورد مؤثرتر با برخی چیزها، از چیزهای دیگر صرف نظر کرد. اگرچه از دورۀ جیمز تاکنون روان شناسان به نحو وسیع تری این موضوع را مورد تحقیق قرار داده اند. امّا توجّه،  هنوز به عنوان فرآیندی تلقی می شود که انتخاب محرّک های مربوط از محیط (درونی، بیرونی) را تسهیل کرده و محرّک های دیگر را نادیده می گیرد و منجر به پاسخ به محرّک-های مربوط، می گردد. از آن جا که توجّه، فرآیندی فعّال و جهت دار است که حتّی بعد از این که پاسخی به محرّک داده شود، ادامه می یابد (مرتضوی، 1378). وقتی که واژه توجّه در متون مربوط به اجرای انسان به کار می رود، به درگیری در فعالیّت های ادراکی، شناختی و حرکتی اجرای مهارت ها اشاره می نماید. ممکن است که این فعالیّت ها، هوشیارانه یا به صورت ناهوشیار انجام شوند، برای مثال، کشف اطّلاعات در محیط، فعالیّتی است که به توجّه نیاز دارد. ما برای کشف ویژگی هایی که در تعیین مهارت و چگونگی اجرای آن به ما کمک می کنند، به مشاهده و توجّه به محیطی که در آن حرکت می کنیم، می پردازیم (مگیل، 1993). به  طور کلّی توجّه، به معنی قابلیّت فرد در پردازش اطّلاعات می باشد (اشمیت  1991، مگیل 1993). همان طور که نورمن  (1976) و موری (1970) خاطر نشان کردند که تعاریف زیادی از توجّه وجود دارد و افراد این اصطلاح را به شیوۀ های مختلف مورد استفاده قرار می دهند. اگر چه تلاش های زیادی برای تعریف واژه توجّه صورت گرفته است (استلماخ و هاگز ، 1983). امّا هنوز معنای روشن و قابل فهمی برای آن ارائه نشده است.


قسمتی از پیشینه تحقیق:
اورلیک و همکاران (1992) به بررسی اثر تصویرسازی ذهنی بر عملکرد کودکان 10-7 ساله پرداختند. در این آزمایش، بازیکنان تنیس روی میز به 3 گروه تقسیم شدند. نتایج نشان داد کودکانی که از تصویرسازی ذهنی استفاده کرده بودند، بهبود معنی داری در دقّت و کیفیّت ضربه های خود در مقایسه با گروه کنترل داشتند. این تحقیق نشان می دهد که تمرین تصویرسازی ذهنی می تواند برای کودکان هم سودمند باشد. این امر می تواند فرصت مناسبی را برای یادگیری مهارت های ذهنی در سنین اوّلیّه فراهم نماید و در نهایت کودکان کنترل بیشتری روی سرنوشت خود به دست خواهند آورد. با این حال برای رسیدن به نتایج دقیق تر لازم است تحقیقات بیشتری روی کودکان انجام شود.
اپستین (1992) تحقیقی بر روی مهارت پرتاب نیزه انجام داد. گروه اوّل از تصوّرات بیرونی و گروه دوّم از تصوّرات درونی استفاده کردند، گروه سوم کنترل بودند. پس از تجزیه و تحلیل نتایج مشخص شد که اختلاف معنی داری بین این سه گروه وجود ندارد.


فهرست مطالب به شرح زیر می باشد :
تعریف توجّه
تاریخچه توجّه
نظریه‌های توجّه
نظریه صافی ، تنگراه (فیلتر)
تئوری فیلتر برودبنت
تئوری کاهشی تریسمن
تئوری ربط نورمن
شکل (1-2) : استفاده از توجّه در مراحل مختلف پردازش براساس تئوری‌های مختلف تک‌کانالی
نظریه‌های منبع مرکزی
نظریه‌های چندمنبع
شکل (2-2) : مقدار بالقوه منابع پردازش و ساختار آن ها از منابع پردازشی در توجّه ویکنز و همکاران، 1984
کانون توجّه
شیوه های توجّه
ویژگی های توجّه
هوشیاری و توجّه
توجّه انتخابی
توجّه و سطح مهارت
رابطه توجّه و اجرا
دستورالعمل‌های آموزشی و توجّه
تصویرسازی ذهنی چیست؟
چگونگی انجام تصویرسازی ذهنی
انواع تصویرسازی
تصویرسازی ذهنی بیرونی
تصویرسازی حرکتی
موارد استفاده از تصویرسازی ذهنی و آثار آن
افزایش مهارت های ادراکی حرکتی:
حل مسئله ادراکی:
نظریه های تصویرسازی ذهنی
شیوه‌های توسعۀ برنامه تمرین تصویرسازی ذهنی
   کاربردهای تصویرسازی ذهنی
افزایش مهارت های روان شناختی
پیشینۀ تحقیق
نتیجه گیری
فهرست منابع و مآخذ
الف) منابع فارسی
ب) منابع لاتین


 
 


نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 2046 مشاهده

کد فایل:18427

انتشار در:۱۳۹۶/۱۲/۱۸

حجم فایل ها:156


اشتراک گذاری:
 قیمت: 34,200 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط