ادبیات نظری و پیشینه تحقیق جایگاه آموزش مهارت های زندگی و آموزش آن در چهارچوب نظریه های برنامه درسی

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی

دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیق جایگاه آموزش مهارت های زندگی و آموزش آن در چهارچوب نظریه های برنامه درسی (فصل دوم پایان نامه)
در 65 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

مقدمه

نیازهای زندگی امروز، تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی، تغییر ساختار خانواده، شبکه گسترده و پیچیده ارتباطات انسانی و تنوع، گستردگی و هجوم منابع اطلاعاتی انسان ها را با چالش ها، استرس ها و فشارهای متعددی روبرو نموده است که مقابله موثر با آنها نیازمند توانمندی های روانی و اجتماعی می باشد. فقدان مهارت ها و توانایی های عاطفی، روانی و اجتماعی افراد را در مواجهه با مسائل و مشکلات آسیب پذیر نموده و آنها را در معرض اختلالات روانی، اجتماعی و رفتاری قرار می دهد. ضرورت رفتار بهینه ی افراد در جامعه مهم تر از اخذ مدارک عالی دانشگاهی به نظر می آید و نهاد آموزش و پرورش باید تلاش خود را متمرکز سازد تا انسان هایی آگاه ، توانا، انسان هایی واجد اخلاق حسنه تحویل جامعه دهد. به طوری که نه تنها خود در زندگی در یاس، ناامیدی و بی ارزشی غوطه ور نشود بلکه توانایی کمک به حل معضلات دیگران را نیز داشته باشند. مهارت های زندگی مجموعه ای از توانایی ها می باشد، که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم  می آورند. این توانایی ها، افراد را قادر می سازند مسئولیت های نقش اجتماعی خود را بپذیرند و بدون لطمه زدن به خود و دیگران با درخواست ها، انتظارات و مشکلات روزانه به شکل موثری روبرو شوند. بر این اساس مهارت های زندگی بی شمارند و ماهیت و تعریف آنها نسبت به فرهنگ ها و    موقعیت ها تغییر می نماید. یادگیری موفقیت آمیز مهارت های زندگی، یکی از عوامل عمدۀ گسترش بهداشت روان است. پژوهشگران تاثیر مثبت مهارت های زندگی را در کاهش سوء مصرف مواد، پیشگیری از رفتارهای خشونت آمیز، تقویت اعتماد به نفس و بسیاری از موارد دیگر مورد تائید قرار داده اند. مطالب این فصل در سه بخش ارائه می گردد، بخش اول مبانی نظری مرتبط با مهارت های زندگی که شامل، جایگاه مهارت های زندگی، تاریخچه آن، توضیح و تببین مفهوم مهارت های زندگی، توضیح سطوح ، کاربرد و آموزش مهارت های زندگی، انواع مهارت های زندگی، مولفه های مهارت های زندگی، در بخش دوم، مهارت های زندگی در چهارچوب نظریه های برنامه درسی، نظریه های یادگیری مرتبط با آموزش مهارت های زندگی، روش های تدریس مهارت های زندگی، دوره متوسطه و نوجوانی، مطرح و مورد بحث قرار می گیرند. در بخش سوم سوابق پژوهشی (داخلی – خارجی) مرتبط با موضوع پژوهش و در پایان جمع بندی از فصل ارائه شده است.

 جایگاه آموزش مهارت های زندگی
    امید و هدف والدین، معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت این است که کودکان به نوجوانان و سپس به جوانان و بزرگسالانی تبدیل شوند که توانایی دسترسی موفقیت آمیز به خواسته¬ها و آمال خویش و جامعه را دارا بوده و به عنوان شهروندان موثر و با کفایت در زندگی فردی و اجتماعی شایستگی هایی را بروز دهند. امید این بوده و هست که نسل آینده با تعارض و کشمکش های فزاینده زندگی روزانه سازگارانه برخورد نموده و از آسیب رساندن به خود و جامعه اجتناب کنند. همین طور وجود انسان های متعهد، نوع دوست، مستقل، با عزت، مبتکر و مشکل گشاء از امتیاز و ویژگیهای جوامع بالنده ذکر شده است (نفیسی 1377، به نقل از ادیب 1382، ص 11).


قسمتی از پیشینه تحقیق:
      کنعانی کتمجانی (1387) در تحقیقی تحت عنوان "بررسی میزان توانمندی دانش آموزان متوسطه استان گیلان در استفاده از مهارت‌های زندگی" نشان داد که بین دانش آموزان دختر و پسر از لحاظ میزان آگاهی در زمینه مهارت‌های زندگی تفاوتی وجود ندارد ولی بین میزان توانمندی دانش آموزان پسر و دختر در استفاده از مهارت‌های زندگی تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که دانش آموزان پسر توانمندتر از دختران در استفاده از تکنیک‌های مقابله ای هستند.
       حاج امینی و همکاران (1387)، در پژوهشی با عنوان " بررسی تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر واکنش هیجانی نوجوانان" مورد بررسی قرار دادند. نتایج حاکی از اثربخشی   آموزش‌ها در کاهش استرس و اضطراب بوده اما در بعد افسردگی تفاوت معناداری حاصل نشده است.
       رحیمی‌و سلیمانی نیا (1387)، در پژوهشی با عنوان " تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر افزایش میزان مشارکت کودکان با هدف ارتقاء میزان مشارکت‌های اجتماعی کودکان" مورد بررسی قرار دادند. بر روی یک نمونه 100 نفری از کودکان 7 ساله دریافتند که اثربخشی برنامه آموزش مهارت‌های زندگی بر روی گروه آزمایش باعث افزایش معنادار میزان مشارکت کودکان بوده است.


فهرست مطالب به شرح زیر می باشد :
مقدمه    
2- 1- جایگاه آموزش مهارت های زندگی   
2-2- پیشینه توجه به آموزش مهارت های زندگی   
2- 3- تبیین مفهوم مهارت های زندگی   
2- 4- انواع مهارت های زندگی    
2- 5- مولفه های مهارت های زندگی   
2- 5-1- مهارت حل مساله    
2- 5-2- مهارت تصمیم گیری    
2- 5-3 مهارت شهروند جهانی   
2- 5-4- مهارت برقراری ارتباط   
2- 5-4-1 اهمیت یادگیری روش های موثر برقراری ارتباط   
2- 5- 5- مهارت فناوری اطلاعات    
2- 5- 6- مهارت مشارکت و همکاری   
2- 6- آموزش مهارت های زندگی در چهارچوب نظریه های برنامه درسی   
2- 6-1-دیدگاه اجتماعی  
2- 6-2- دیدگاه انسانگرایانه    
2- 6-2-1-اصول برنامه های آموزش و پرورش انسانگرایانه   
2- 6-3-دیدگاه رشدگرا   
2- 7- نظریه های یادگیری مرتبط با آموزش مهارت های زندگی   
2- 7-1-نظریه یادگیری اجتماعی   
2- 7-2-نظریه سازنده گرایی   
2- 7- 3- نظریه هوش چندگانه    
2- 8- جمع بندی نظریه های یادگیری   
2- 9- روش های تدریس مهارت های زندگی    
2-10- دوره متوسطه   
2- 11- سوابق پژوهشی تحقیق   
2- 11- 1- تحقیقات خارجی   
2- 11-2 تحقیقات داخلی    
2- 12- خلاصه و جمع بندی   
منابع
 

پشتیبانی: 09392158693 (لطفا فقط عنوان فایل، نام خریدار و مشکل خود را پیامک و یا در تلگرام عنوان بفرمایید تا سوال و مشکل شما به متخصص مربوطه ارجاع شود).

نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.


دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 2211 مشاهده

کد فایل:18445

انتشار در:۱۳۹۸/۷/۲۰

حجم فایل ها:97


اشتراک گذاری:
 قیمت: 34,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط