ادبیات نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری (فصل دوم )

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی

دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری (فصل دوم )
در 47 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

مقدمه

امروزه برخلاف گذشته، دیدگاه‌های حاکم بر روان‌شناسی تربیتی بسیاری از عوامل و ابعاد یادگیری را قابل تغییر و اکتساب می‌دانند. یکی از نکات مهم که همواره مورد تأکید شناخت گرایان است آموزش‌پذیری بسیاری از عوامل دخیل در یادگیری است. شناخت گرایان در آثارشان بر قابل یادگیری بودن خلاقیت، حل مسأله، راهبردهای شناختی و فراشناختی تأکید نموده‌اند (بایلز  وهمکاران 2001 به نقل از مصرآبادی 1380).
افراد اغلب تصور می‌کنند که تنها ارائه مواد آموزشی به فراگیران پاسخگوی مسئولیت آنان است. در حالی که این تصور صحیحی نیست و مدرس، معلم، یا مسئولین آموزش باید راه و روش آموختن و یادگیری مواد ارائه شده را نیز به شاگردان بیاموزند (فردانش 1372، ص165).
در فعالیتهای آموزشی علاوه بر برنامه‌ریزی و سازماندهی منطقی محتوای آموزشی، باید توجه فراگیران را به اطلاعات جلب کرد و به آنها یاد داد که اطلاعات را در حافظة بلند مدتشان رمزگردانی کنند و زمانی که این اطلاعات را نیاز داشته باشند به درستی آنها را بازیابی کنند. البته جلب توجه فراگیران، به رمزگردانی اطلاعات و فرایند بازیابی آنها همیشه کار آسانی نیست. واقعیت اسف‌بار این است که اغلب کودکان و بزرگسالان یادگیرندگان ناکارآمدی هستند (بایلر  و اسنومن ، 1993)
واقعیت این است هنگامی که ماهیت تکلیف یادگیری تغییر پیدا می‌کند فقط اندکی از فراگیران به این فکر می‌افتند که متناسب با این تغییر، روشهای رمزگردانی خویش را تغییر دهند (همان منبع).
یکی از بحث‌های مهم مربوط به این است که آیا انجام یا اجرای راهبرد به خواست و نیت خود آگاه نیاز دارد یا نه؟ قائل نبودن به خواست و نیت خودآگاه به عنوان یکی از ویژگی‌های رفتار راهبردی منجر به رفتارهای زیادی خواهد شد که از زمانهای گذشته به عنوان راهبردی محسوب می‌شدند و حالا به عنوان غیر راهبردی طبقه‌بندی می‌شوند. مثل پردازش خودکار و سطح بالای متن به وسیله خوانندگان خبره، اما راهبردها تقریباً همیشه بالقوه خودآگاه می‌باشند. مثلاً خوانندگان ماهر می‌توانند خواندن را متوقف کرده و در مورد راهبرد مطالعه خود فکر کنند.
همچنین راهبردها به طور بالقوه قابل کنترل می‌باشد: بعنوان مثال مطالعه کنندگان خبره می‌توانند قسمت‌هایی از متن را که قادر به درک آن نیستند را به اختیار خود دوباره مطالعه کنند. (پریسلی  و همکاران، 1980)
در سه دهه گذشته بسیاری از محققان شناختی تحقیقات گسترده‌ای در مورد راهبردهای شناختی انجام داده‌اند. قسمت عمده‌ای از این تحقیقات مربوط به یکی از فرایندهای (تمرین، طبقه‌بندی و تصویرسازی ذهنی) در حیطه محدودة یادگیری (مثلاً یادگیری فهرستی و یادآوری متن) بود. تحقیقات اخیر توجهی به فراشناخت و دانش طرحواره‌ای نداشت. تا اواسط دهه 70 میلادی مشخص شد که انجام انواع مختلف فرایندهای شناختی نمی‌تواند برای ارائه یک راهبرد خوب کافی باشد و اینکه متغیرهای راهبردی، فراشناختی و دانش به طرقی پیچیده با هم در ارتباط هستند (براون و همکاران 1983؛ پریسلی و همکاران 1985، به نقل از پریسلی و همکاران 1987).
راهبردهای شناختی برای کمک به فرد در دستیابی به هدفی خاص (برای مثال درک یک متن) مورد استفاده قرار می‌گیرند. تجارب فراشناختی معمولاً قبل و بعد از فعالیت شناختی می‌آیند. آنها اغلب هنگامی که فعالیت‌های شناختی موفق نیستند اتفاق می‌افتند مانند این شناخت که فرد آنچه را که خوانده متوجه نشده است. این بن‌بست فرایندهای فراشناختی را فعال می‌نماید و یادگیرنده تلاش می‌کند تا این موقعیت را تصحیح کند (رابتس  و اردوس ، 1993، به نقل از لوینگستون ، 1997).


قسمتی از متن پیشینه تحقیق:
انصاری جعفری (1376) در پژوهش خود رابطه راهبردهای یادگیری با خلاقیت دانش‌آموزان را مورد بررسی قرار داد. در این پژوهش 263 دانش‌آموزان دختر پایه سوم دبیرستان‌های منطقه 8 آموزش و پروش شهر تهران به عنوان آزمودنی حضور داشتند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که بین دو گروه خلاق و غیرخلاق در استفاده از راهبردهای یادگیری تکرار، بسط‌دهی، و سازمان‌دهی تفاوت معنی‌دار وجود ندارد. ولی در استفاده از راهبرد نظارت بر درک مطلب، بین دو گروه خلاق و غیرخلاق تفاوت معنی‌دار مشاهده می‌شود.
متولی (1376) در پژوهشی که تحت عنوان بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر خواندن، درک مطلب و سرعت یادگیری دانش‌آموزان کلاس‌های اول دبیرستان‌های دخترانه شهرستان فردوس انجام داده است، به این نتیجه رسیده است که آموزش راهبردهای فراشناختی با روش آموزش دوجانبه به دانش‌آموزان، تأثیر مثبت بر خواندن، درک مطلب و سرعت یادگیری آنان داشته است.


فهرست مطالب به شرح زیر می باشد :
2ـ1 مقدمه   
2ـ2 تعریف راهبردهای یادگیری   
2ـ3 راهبردهای شناختی   
2ـ3ـ1 راهبردهای تکرار یا مرور   
روش ها و راهکارهای راهبردهای تکرار   
2ـ3ـ2 راهبرد بسط و گسترش معنایی   
روش‌ها و تاکتیک‌های گسترش معنایی   
2ـ3ـ3 راهبرد سازمان دهی   
روش‌ها و راهکارهای سازمان‌دهی    
2ـ4 راهبردهای فراشناختی   
2ـ5 دانش ویژه راهبرد   
2ـ6 دانش راهبرد اسنادی   
2ـ7 تفاوت‌های جنسی در استفاده از راهبرد   
2ـ8 راهبردهای یادگیری و رشد   
شکل (2-6) الگوی پیشنهادی تنظیم فعالیتها و راهبردهای یادگیری
2ـ9ـ پیشینه عملی تحقیق
2ـ10ـ پژوهش‌های خارجی
2ـ11ـ پژوهش‌های داخلی
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی

 



نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 2564 مشاهده

کد فایل:18512

انتشار در:۱۳۹۶/۱۲/۲۷

حجم فایل ها:139


اشتراک گذاری:
 قیمت: 30,700 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط