ادبیات نظری و پیشینه تحقیق مفاهیم و مولفه های فراشناخت، شادکامی و سازگاری (فصل دوم پایان نامه)

دسته بندي : مبانی نظری
دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیق مفاهیم و مولفه های فراشناخت، شادکامی و سازگاری (فصل دوم پایان نامه)
در 62 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

فراشناخت
یکی از مفاهیم مرتبط با شناخت که به دنبال گسترش روان شناسی شناختی2 و علم شناخت به وجود آمد فراشناخت است. این مفهوم ابتدا توسط فلاول (1979) ، بکار گرفته شد که به توانایی انسان از نظام شناختی خود و کنترل نظارت بر آن گفته می شود . فرد به توانایی خود بعنوان یک پردازشگر اطلاعات آگاه است و می داند براي رسیدن به یک هدف شناختی داراي چه موانع و محدودیت هایی است و چگونه و با چه تدابیري با محدودیت ها مواجه شود. کاستا ( ( 1984 معتقد است اگر بتوانید از وجود یک گفتگوي درونی در مورد فرایندهاي ذهنی خود آگاه شوید و اگر بتوانید فرایند هاي تصمیم گیري و حل مساله را بشناسید ، فراشناخت را تجربه کرده اید . بطور کلی فراشناخت آگاهی فرد از دانسته ها و ندانسته هاي خود را شامل می شود. تعاریف مختلفی از فراشناخت ارائه شده است که به درك بهتر آن کمک می کند از جمله : دانش فرد درباره ي فرایندهاي شناختی خود و فرایند انجام ، سازماندهی و همانگ کردن مجموعه اي از فرایندها ( فلاول ، ( 1988 تفکر درباره ي شناخت ( برون و دولاچ3 ، ( 1978 ، آگاهی فرد از فرایندها و راهبرد هاي شناختی اش ( مسترز4 ، به نقل از فلاول ، . ( 1988 هر گونه دانش یا فعالیت شناختی که موضوع آن شناخت یا تنظیم شناخت باشد ( فلاول ، ( 1987 و دانش فرد درباره ي فرایند هاي شناختی و چگونگی کارکرد آنها ( رفوث و همکاران ،1993 ، ترجمه خرازي ، . ( 1375 با توجه به تعاریفی که ارائه شد می توان گفت فراشناخت مجموعه دانش و فرایند هاي است که کشف هاي شناختی فرد را نظارت ، هدایت و کنترل می کنند و در واقع به مدیریت فعالیتهاي شناختی می پردازند . براي درك بهتر فراشناخت ضروري است آن را با شناخت مقایسه کنیم . با مقایسه ي شناخت و فراشناخت با یکدیگر به این نتیجه می رسیم که شناخت جهت توصیف روشهاي بکار می رود که طی آن اطلاعات پردازش یا معنادار می شود . با انجام این روشها ، اطلاعات مورد توجه قرار می گیرند باز شناسی می شوند و رمزگردانی می گردد تا براي هدف معینی یا اهداف متفاوت دیگر مورد استفاده قرار گیرند . علاوه بر این دامنه آن فرایندهاي همچون تفکر ، حل مساله ، درك مطلب ، و حافظه را شامل می شود : ولی فراشناخت به دانش ما نسبت به تمام این عملکرد ها و اینکه آنها چگونه می توانند به بهترین وجه در تحقق یادگیري یا هدف دیگري مورد استفاده قرار گیرند اطلاق می شود . ولفز و همکاران ( ( 1995 ، تصور روشن تري از تفاوت فراشناخت و شناخت ارائه داده اند . مطابق نظر آن ها فراشناخت عملیات ذهنی انجام شده بر روي یک عملیات ذهنی است ، حال آن که شناخت عملیات ذهنی انجام شده روي یک محتوا است . به اعتقاد آن ها آنچه فراشناخت نامیده می شود عملیات ذهنی سطح دوم است . یعنی یک یادگیرنده آن عملیات ذهنی را انتخاب می کند که روي یک موضوع خاص اعمال می شود و آن ها را هدایت می کند . در این چهارچوب فراشناخت یک مورد ویژه شناخت است که طی آن عملیات ذهنی بر روي یک عامل بیرونی صورت نگرفته ، بلکه روي پدیده هاي ذهنی فرد که در ساختار شناختی وي قرار دارند صورت می گیرند . براي مثال در مورد راهبرد خودپرسشی1 می توان گفت : اگر یادگیرنده اي در مورد اطلاعاتی که پردازش می کند سوالاتی داشته باشد در این صورت عملیات ذهنی روي عملیات ذهنی دیگر انجام شده بلکه عملیات ذهنی روي محتواي بیرونی صورت گرفته است . در این جا یک فعالیت شناختی صورت گرفته است . حال آن که اگر یادگیرنده فرایندهاي در جریان و راهبردهاي انتخاب شده ضمن مطالعه خویش را تجزیه و تحلیل کند در این صورت می توان از فراشناخت صحبت نمود زیرا عملیات ذهنی روي عملیات ذهنی خواندن انجام گرفته است . با توجه به گستردگی سازه فراشناخت متغیر بودن عملکردها و متعدد بودن مؤلفه هاي براي آن دور از انتظار نخواهد بود ، ( ولفز و همکاران ، 1995 ؛ به نقل از سالاري فر ، . ( 1375


مؤلفه هاي فراشناخت
فراشناخت مولفه هاي متعددي را شامل می شود . با توجه به تعاریفی که از فراشناخت ارائه شد ، می توان دو مولفه مهم را از همدیگر متمایز کرد. مولفه نخست ، دانش فراشناختی فرد از خودش به عنوان یک پردازشگر اطلاعات و مولفه دوم فرایندها و راهبردهاي نظم دهنده ، کنترل کننده و نظارت کننده است . صاحب نظران به گونه هاي مختلفی به تفکیک این موضوع پرداختند . براي مثال ، فراشناخت داراي دو طبقه از کنش هاي ذهنی است . خود ارزیابی در مورد شناخت و خود مدیریتی در فکر کردن ( کراس و پارسیس1 ، (1988 ، دانش و کنترل خود و فرایند ( وینو گراد2 و پارسیس ، . ( 1988 دو نوع فراشناخت به هم پیوسته است ، دانش درباره شناخت و نظارت بر آن ( بیکر3 و برون ، . ( 1985 دو طبقه دانش فراشناختی و تجربه فراشناختی ( فلاول ، . ( 1988 فرادانش4 ، فرانظارت5 و استفاده مناسب و بجا از راهبرد است ، ( رفوث و همکاران ، 1993 ، ترجمه خرازي ، . ( 1375


قسمتی از پیشینه تحقیق:
باقري و همکاران (1390) ، در پژوهشی با عنوان » رابطه بین هوش معنوي و شادکامی و متغیرهاي دموگرافیک در پرستاران بیمارستان فاطمه الزهرا و بنت الهدي شهرستان بوشهر « نتیجه گرفتند که ، بین سه متغیر هوش معنوي و شادکامی و تجربیات معنوي و همچنین با نمره کل هوش معنوي و شادکامی رابطه معنی دار خطی وجود داشت . از بین مشخصات دموگرافیک مثل سن ، جنسیت ، وضیعت تاهل ، سالهاي خدمت و نوع مدرك تحصیلی تنها بخش محل کار با مؤلفه سوم هوش معنوي رابطه معنی دار بود .

یعقوبی (1388) ، پژوهشی را با عنوان » بررسی رابطه هوش معنوي با میزان شادکامی دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان « انجام داد و نتیجه گرفت که بین میانگین گروهاي مختلف دانشجویان ، تفاوت معناداري وجود دارد . بدین معنا که با افزایش نمره هوش معنوي ، میزان نمره شادکامی نیز افزایش نشان می دهد.


فهرست مطالب به شرح زیر می باشد:
1-فراشناخت   
-1-1مؤلفه هاي فراشناخت   
-1-1-1دانش فراشناختی   
-2-1-1تجربه فراشناختی   
-2شادکامی   
-1-2مفهوم شادکامی   
-2-2اهمیت شادکامی   
-3-2رویکردهاي شادکامی   
-4-2متغییرهاي مؤثر بر شادکامی   
-5-2نقش شادي در سیر تکاملی بشر   
-6-2نوروسایکولوژي شادکامی
-7-2راهبردهاي افزایش شادکامی  
   -3سازگاري
-1-3سازگاري اجتماعی
-2-3سازگاري فردي
-3-3دیدگاه نظري درباره سازگاري و ناسازگاري
-4ادبیات پژوهشی
-1-4یافته هاي پژوهشی داخلی
-2-4یافته هاي پژوهشی خارجی


پشتیبانی: 09392158693 (لطفا فقط عنوان فایل، نام خریدار و مشکل خود را پیامک و یا در تلگرام عنوان بفرمایید تا سوال و مشکل شما به متخصص مربوطه ارجاع شود).

نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.

دسته بندی: مبانی نظری

تعداد مشاهده: 2174 مشاهده

کد فایل:18530

انتشار در:۱۳۹۷/۱/۱

حجم فایل ها:145


اشتراک گذاری:
 قیمت: 34,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط