ادبیات نظری و پیشینه تحقیق مفهوم سرمایه فکری و انواع آن (فصل دوم )

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیق مفهوم سرمایه فکری و انواع آن (فصل دوم )
در 49 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

2-1-    مبانی نظری سرمایه فکری
سرمایه فکری یک مفهوم چند رشته ای است و فهم و درک آن در رشته های مرتبط با کسب و کار و تجارت متنوع است(هوانگ و لوثر ، ۲۰۰۷: ۳۸۶). در خصوص میزان شناخت ما از سرمایه های فکری توافق چندانی وجود ندارد. سرمایه های فکری اگرچه در قبل ناشناخته بود ولی اکنون به اشکال مختلف در فرآیند توسعه اقتصادی، مدیریتی، تکنولوژیکی و اجتماعی به ایفای نقش
می پردازد. انقلاب حاصله در تکنولوژی اطلاعات، اهمیت در حال افزایش دانش و اقتصاد مبتنی بر دانش، الگو های در حال تغییر ایجاد جامعه شبکه ای و همچنین پیدایش نوآوری به عنوان مهمترین عوامل تعیین کننده مزیت رقابتی از جمله مواردی هستند که موجبات افزایش اهمیت سرمایه فکری در شرکت ها را بیش از پیش فراهم کرده است( انواری رستمی و رستمی، ۱۳۸۲: ۵۱ ).

2-2-1-    مفهوم سرمایه فکری:
تحقیقات در زمینه سرمایه فکری در سال ۱۹۹۰ آغاز گردید و بطور عمده به افزایش آگاهی در مورد وجود و ارزش دارایی های ناملموس در سازمان و گسترش مدل های طبقه بندی سرمایه فکری مربوط می شد(مار و دیگران، ۲۰۰۳: ۴۴۱).
تاکنون از سرمایه فکری تعاریف متنوعی ارائه شده است. در سال های اخیر افراد و گروههای زیادی از رشته های گوناگون سعی کرده اند تا تعریفی استاندارد از سرمایه فکری که مورد توافق همه باشد را ارائه دهند(نظری و هرمانس ، ۲۰۰۷: ۵۹۶). نکته ای که در مورد آن اتفاق نظر وجود دارد اینست که پیشگامان تحقیق و عمل در زمینه سرمایه فکری عبارتند از: سویبی، استوارت، ادوینسون و مالون، سالیوان، بروکینگ و رز(آرناس و لاواندروس ، ۲۰۰۸: ۷۸).
رز و دیگران، ادوینسون و مالون بیان داشته اند که بین ارزش بازاری شرکت و ارزش دفتری آن تفاوت وجود دارد، که این چیزی بیش از یک ارزش پنهان نیست، آنها بیان داشته اند که این ارزش پنهان می تواند به مفهوم دارایی های ناملموس شرکت تجزیه و تحلیل شود، و نام سرمایه فکری را بر آن اطلاق کردند(سولر و همکاران ، ۲۰۰۷: ۴۷۲). رز مسلم می پندارد که مفهوم سرمایه فکری فقط درک و تشخیص محض یا توضیح ارزش ضمنی یک سازمان نیست، بلکه هدف آن همچنین جابجا کردن نتایج تشخیص یا توضیح ارزش ضمنی سازمان به ارزش های جدید است(چو و دیگران ، ۲۰۰۶: ۸۸۸).
ادوینسون و مالون سرمایه فکری را چنین تعریف کرده اند: ’دانشی که می تواند به ارزش تبدیل شود‘(نظری و هرمانس، ۲۰۰۷: ۵۹۶). آنها برای توضیح سرمایه فکری از استعاره درخت که زندگی اش وابسته به ریشه است، و آن نیز در زیر خاک و پنهان است، استفاده می کنند و می گویند که موفقیت شرکت به سرمایه فکری اش وابسته است که آن نیز یک منبع پنهان است (آرناس و لاواندروس، ۲۰۰۸: ۷۹). در سال ۱۹۹۱ استوارت مفهوم سرمایه فکری را گسترش داد(جوهانسن
و دیگران ، ۲۰۰۵: ۱۵۳). و آنرا چنین تعریف کرد: ’مواد فکری ـ دانش، اطلاعات، دارایی فکری و تجربه ـ که می تواند برای ایجاد و خلق ثروت استفاده گردد(نظری و هرمانس، ۲۰۰۷: ۵۹۶). بروکینگ سرمایه فکری را چنین تعریف می کند: سرمایه فکری اصطلاحی است که به دارایی های ناملموس جمعی داده شده است که سازمان را برای عمل قادر می سازد(بروکینگ ، ۱۹۹۶).


قسمتی از پیشینه تحقیق:
.    نمازي و ابراهيمي در سال 1388  مقاله خود را تحت عنوان بررسي تاثير سرمايه فکري بر عملکرد مالي جاري و آينده شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" انجام دادند که دوره زماني مورد مطالعه سال هاي 1383 تا 1385 و نمونه انتخابي شامل 120 شرکت است. نتايج حاصل از آزمون فرضيه هاي اين پژوهش با استفاده از «روش رگرسيون حداقل مربعات جزيي» حاکي از اين است که صرف نظر از اندازه شرکت، ساختار بدهي و عملکرد مالي گذشته، بين سرمايه فکري و عملکرد مالي جاري و آينده شرکت، هم در سطح کليه شرکت ها و هم در سطح صنايع، رابطه مثبت معني داري وجود دارد. افزون بر اين، به طور کلي، هم در سطح کليه شرکت ها و هم در سطح صنايع، بين اندازه شرکت و عملکرد آتي رابطه مثبت معني داري وجود دارد. اما رابطه بين ساختار بدهي و عملکرد جاری و آتي در سطح کليه شرکت ها مثبت و معني دار و در سطح صنايع، در صنعت شيميايي و دارويي مثبت و معني دار و در صنعت خودرو و فلزات و کاني غير فلزي مشخص نمي باشد.


فهرست مطالب به شرح زیر می باشد:
2-1-    مبانی نظری سرمایه فکری
2-2-1-    مفهوم سرمایه فکری:
جدول 2-1-  تعاریف انتخاب سرمایۀ فکری (مار و مستغفر، تعریف سرمایه فکری: یک رویکرد سه بعدی نشریه منجمنتدسیژن، دوره 43، شماره 9، ص 1119، سال 2005)
جدول 2-2-  مقایسۀ تعاریف سرمایه فکری و اجزای آن
2-2-2-    سير تاريخي توسعه مفهوم و كاربرد سرمايه فكري
2-2-3-     انواع سرمایه فکری
نمودار 2-2: انواع سرمایه فکری(نمامیان و همکاران، 1390)
2-2-3-1-    سرمایۀ انسانی
2-2-3-2-    سرمایه ساختاری
2-2-3-3-    سرمایۀ رابطه ای
2-2-4-    مديريت موفق سرمايه فكري
2-2-5-    دلايل اندازه گيري سرمايه فكري توسط شركتها
2-2-6-    الگوهای اندازه گیری سرمایۀ فکری
جدول 2-3:  الگوهای موجود اندازه گیری سرمایۀ فکری ( اسویبای، کارل اریک الگوهای اندازه‌گیری دارایی‌های نامحسوس، سال 2007)
2-2-7-    روش های اندازه گیری سرمایۀ فکری
3-روش هاي بازده دارايي ها
جدول2- 4: مقایسه مدل های اندازه گیری سرمایه فکری(نمامیان و همکاران، 1390)
2-2-8-    بررسی شاخص های سرمایۀ فکری در ایران
2-2-9-    بررسی شاخص های سرمایۀ فکری در کشورهای دیگر
2-4-1-    پیشینه داخلی:
2-4-2-    پیشینه خارجی:
2-5-    مدل تحقيق
منابع فارسی
منابع انگلیسی



پشتیبانی: 09392158693 (لطفا فقط عنوان فایل، نام خریدار و مشکل خود را پیامک و یا در تلگرام عنوان بفرمایید تا سوال و مشکل شما به متخصص مربوطه ارجاع شود).

نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 2776 مشاهده

کد فایل:18592

انتشار در:۱۳۹۷/۱/۹

حجم فایل ها:110


اشتراک گذاری:
 قیمت: 31,100 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط