گسترده نظری و پیشینه پژوهشی تعاریف و تاریخچه طرحواره های ناسازگار اولیه

دسته بندي : مبانی نظری
گسترده نظری و پیشینه پژوهشی تعاریف و تاریخچه طرحواره های ناسازگار اولیه
در 39 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:
 
تاریخچه طرحواره
 طرحواره به طور کلی به عنوان ساختار ، قالب   یا چارچوب   تعریف می شود. در فلسفه یونان باستان قدیم منطقیون رواقی ، مخصوصا فروسیپوس  اصول منطقی را در قالب طرحواره ی استنباط  مطرح کردند (نوسبام ،1994 به نقل از یانگ و همکاران 2003) و از آنچه بین همه اعضا یک طبقه مشترک است .همچنین بعضی از حوزه های گوناگون دیگری که در آن از مفهوم طرحواره استفاده شده است، شامل نظریه مجموعه ها، هندسه جبری، آموزش، نقدهای ادبی، و برنامه نویسی کامپیوتری است. زیربنای نظریه طرحواره در کارهای ایمانوئل کانت (1929،1781) ردیابی می شود. او توصیف کرد که طرحواره ی سگ یک الگوی ذهنی است که می تواند تصویر یک سگ چهارپا را در کلیتی توضیح دهد که بدون محدودیت برای تجربه ی هر تصویر معین یا بازنمایی هر تصویر ممکن به صورت ملموس و عینی می باشد(آجیده ،2003). طرحواره در نظام فلسفی کانت به عنوان «درک ودریافت نقطه اشتراک تمام عناصر یک  مجموعه» تعریف می شود. او معتقد بود ادراک و حافظه، نتیجه تجارب حسی دنیای خارج هستند که تحت ساختارهای شناختی متأثرمی شوند و تغییر شکل می دهند(پیس ،1988؛ استین ،1992 و استین و یانگ،1992).
کسی که اولین بار مفهوم طرحواره را بسط داد بارتلت  در سال 1930 بود .بارتلت(1932)  با بسط نظریه طرحواره اش برای روان شناسان عصر خود یک چهارچوب طرحواره ایجاد کرد و در رابطه با اطلاعات جدید به تأثیر آگاهی قبلی بر ادراک و حافظه پرداخت. او دریافت فراخوانی حافظه الزاما توسط سرشت و منش تعیین می شود و گذشته فرد در جریان رویدادهای کنونی به طور مداوم بازسازی می شود. متخصصان بالینی قبل از1980، اختلالات شخصیت را با اصطلاح منش مشخص می کردند. امروزه در ارتباط با بعد روان شناسی، برای اختلالات شخصیت به جای واژه منش از اصطلاح طرحواره استفاده می شود. بیشتر اوقات اگر نگوییم همیشه، فرآیندهای مربوط به طرحواره به صورت خودکار و بدون آگاهی بر بخشی از سیستم دریافتی ـ ادراکی ما اتفاق می افتد. بدین ترتیب از اوایل دهه ی 1980، نظریه طرحواره وسیله ای مقدماتی برای درک جنبه های روان شناختی فرهنگ نیز شده است. واژه طرحواره در روان شناسی و به طور گسترده تر در حوزه شناختی، تاریخچه ای غنی و برجسته دارد. در حوزه رشد شناختی، طرحواره به عنوان «نقشه انتزاعی شناختی» در نظر گرفته می شود که راهنمای تفسیر اطلاعات و حل مسئله است. بنابراین ما به یک طرحواره زبانی  برای فهم یک جمله و به یک طرحواره فرهنگی  برای تفسیر یک افسانه نیاز داریم(یانگ،کلوسکو و ویشار،،1389).
شناخت درمانی، بک (1976) در اولین نوشته هایش به مفهوم طرحواره اشاره کرد. با این حال در بافتار روان شناسی و روان درمانی طرحواره به عنوان اصل سازمان بخش کلی در نظر گرفته می شود که برای درک تجارب زندگی فرد ضروری است. یکی از مفاهیم جدی و بنیادی حوزه روان درمانی، این است که بسیاری از طرحواره ها در اوایل زندگی شکل می گیرند، به حرکت خود ادامه می دهند و خودشان را به تجارب بعدی زندگی تحمیل می کنند، حتی اگر هیچ گونه کاربرد دیگری نداشته باشند. این مسئله، همان چیزی است که گاهی اوقات به عنوان نیاز به هماهنگی شناختی   از آن یاد می شود، یعنی حفظ دیدگاهی در مورد خود یا دیگران؛ حتی اگر این دیدگاه نادرست یا تحریف شده باشد. با این تعریف کلی، طرحواره می تواند مثبت یا منفی، سازگار یا ناسازگار باشدو همچنین می تواند در اوایل زندگی در سیر بعدی زندگی شکل بگیرد (یانگ،کلوسکو و ویشار ،1389).
 
تعریف طرحواره
برای طرحواره تعاریف گوناگونی ارائه شده است و هر یک از این تعاریف به جنبه ای از این تعاریف پرداخته اند. در زیر به چند تعریف اشاره می شود:
یانگ(1999،1990) این فرضیه را مطرح ساخته است که بعضی طرحواره ها(به ویژه طرحواره هایی که عمدتاً و در اصل در نتیجه تجارب تلخ دوران کودکی ایجاد شده اند) می توانند بنیان و مرکز اختلالات شخصیت، مشکلات منشی ملایم تر و بسیاری از اختلالات مزمن محور یک باشند. برای بررسی این فرضیه، و زیر مجموعه ای از طرحواره ها که آن ها را طرحواره های ناسازگارانه اولیه نامید تعریف کرد.
تعریف جامع و بازبینی شده یانگ از طرحواره های ناسازگارانه اولیه، عبارت است از:
•    مضمون یا الگویی وسیع و منتشر
•    شامل خاطره ها، هیجانات، شناخت ها و احساسات بدنی
•    درباره خود شخص و ارتباط های او با دیگران
•    ایجاد شده در طول دوران کودکی و نوجوانی
•    گسترش یافته در طول دوره زندگی فرد
•    تا حد قابل ملاحظه ای معیوب و ناکارآمد.
به طور خلاصه، طرحواره های ناسازگارانه اولیه الگوهای هیجانی و شناختی خودشکنانه ای هستند که در اوایل دوره رشد،آغاز شده و در طول دوره زندگی تکرار می شود.  براساس این تعریف رفتار افراد خود، بخشی از یک طرحواره نیست. بر اساس نظریه شناختی، هنگامی که یکی از طرحواره های ناسازگارانه فراخوانده می شوند. بیمار هیجان منفی قوی و شدیدی همانند سوگ، شرم، ترس یا خشم را تجربه می کند. البته همه طرحواره ها به دلیل ضربه ها یا بدرفتاری های کودکی شکل نمی گیرند. مثلاً افراد می توانند طرحواره وابستگی - بی مهارتی را داشته باشند، بدون اینکه در کودکی ضربه یا صدمه ای دیده باشند. اگر چه ریشه و منشأ همه طرحواره ها تروما نیست. همه آن ها مخرب بوده و بیشترشان به دلیل حوادث آزارنده مکرر ودائمی در طول دوره کودکی تا برزگسالی، به وجود آمده اند. تأثیر همه این تجارب مرتبط تلخ، تراکمی است و مجموعه ی این تجارب است که فرد را به سوی یک طرحواره تمام عیار هدایت می کنند(یانگ،1999؛ به نقل از یانگ و همکاران،2003).
اینطور به نظر می رسد که مردم تحت تأثیر حوادثی هستند که طرحواره های آن ها را فعال می سازند و این یکی از دلایلی است که طرحواره ها بر فرایند تجارب بعدی تأثیرمی گذارند. بر نحوه فکر، احساس، عمل کردن بیماران، یا اینکه با دیگران چگونه ارتباط برقرار کنند، نقشی اساسی دارند و موجب می شوند که افراد در بزرگسالی همان تجارب آسیب زای دوران کودکی شان را به طور سهوی دوباره تجربه و بازسازی کنند. طرحواره ها در ابتدای کودکی و نوجوانی به عنوان بازنمایه های مبتنی بر واقعیت محیط کودکی شروع می شوند. طبیعت معیوب طرحواره ها همیشه در مراحل بعدی زندگی، هنگامی که بیماران به تکرار مکرر طرحواره هایشان در تعامل با سایر افراد ادامه می دهند، بارزتر می شود. طرحواره های ناسازگارانه اولیه و شیوه های ناسازگارانه ای که بیماران برای مقابله با آن ها یاد می گیرند اغلب زیربنای علائم اختلالات مزمن محورI همانند اختلالات اضطراب، افسردگی، سوءمصرف مواد و روان تنی هستند(یانگ،1999؛ به نقل از یانگ و همکاران،2003).
طرحواره ها چند بعدی هستند، بدین معنی که آن ها سطوح متفاوتی از شدت گستردگی را دارا می باشند. طرحواره های شدیدتر توسط تعداد بیشتری از موقعیت ها فعال می شوند. به عنوان مثال اگر یک فرد در دوران کودکی بارها و به مشکلی افراطی و به وسیله هر دو والدین مورد انتقاد قرار گیرد، در دوران بزرگسالی تقریباً با هر فردی که ارتباط برقرار می کند به گونه ای رفتار می کند که موجب می شود طرحواره ناکارآمد مربوط به آن انتقاد در وی فعال شود. اگر فردی انتقاد را در طول سنین بعدی زندگی و به طور اتفاقی و ملایم تری تجربه کند و یا اینکه انتقاد تنها توسط یکی از والدین صورت گیرد. در بزرگسالی طرحواره مربوط کمتر در وی فعال می شود. برای مثال احتمالاً این طرحواره شاید تنها به وسیله یک منبع قدرت پر توقع که همجنس والد انتقادگر است فعال شود. بعلاوه در حالت کلی هر چقدر طرحواره ای شدیدتر و عاطفه منفی همراه آن نیز قوی تر باشد هنگامی که فعال می شود، زمان بیشتری دوام می یابد(یانگ،1994).
بارتلت(1930) طرحواره را به عنوان سازماندهی فعال واکنش ها یا تجارب گذشته توصیف کرد که به طور معمول با عمل کردن به صورت پاسخ سازگار . منسجم فرض می شود. طبق تعریف بک(1979)، طرحواره ها  الگوهای شناختی ثابتی هستند که پایه ای برای غربالگری، تمایز و کدگذاری محرکی که فرد در مقابل آن قرار گرفته است، فراهم می آورد.
در تعریف ارائه شده از مک کارتی (1999)، طرحواره ها اطلاعات اساسی هستند که عاملی می باشند در جهت هم راستا شدن داده ها و اطلاعات جدید با دانش قبلی.
 
 
فهرست مطالب به شرح زیر میباشد:
3-2- طرحواره های ناسازگار اولیه
1-3-2-تاریخچه طرحواره
2-3-2- تعریف طرحواره
3-3-2- ریشه های تحولی طرحواره های ناسازگار اولیه
1-3-3-2- نیازهای هیجانی اساسی
2-3-3-2- تجارب کودکی و طرحواره های ناسازگار
3-3-3-2- ذهنیت های طرحواره ای
4-3-3-2- خلق و خوی هیجانی و طرحواره های ناسازگار
4-3-2- حوزه های طرحواره و طرحواره های ناسازگار اولیه
1-4-3-2- بریدگی و طرد
2-4-3-2- خودگردانی و عملکرد مختل
3-4-3-2- محدودیت های مختل
4-4-3-2- دیگر جهت مندی
5-4-3-2-  گوش به زنگی بیش از حد و بازداری
5-3-2- بیولوژی طرحواره های ناسازگار اولیه
6-3-2- عملکردهای طرحواره
1-6-3-2- تدوام طرحواره
2-6-3-2-بهبود طرحواره
7-3-2- سبک های مقابله ای ناسازگار
1-7-3-2- جبران افراطی طرحواره
2-7-3-2- اجتناب طرحواره
3-7-3-2- تسلیم طرحواره
8-3-2- سیمای بالینی طرحواره های فعال مربوط به افسردگی و اضطراب
1-8-3-2- حوزۀ طرد و بریدگی
2-8-3-2- محرومیت هیجانی
3-8-3-2- انزوای اجتماعی/ بیگانگی
9-3-2- حوزۀ عملکرد و خودگردانی
1-9-3-2- وابستگی/ بی کفایتی
2-9-3-2- آسیب پذیری نسبت به ضرر یا بیماری
3-9-3-2- شکست
5-2- پیشینه عملی
1-5-2- تحقیقات داخلی مرتبط با موضوع پژوهش
2-5-2- تحقیقات خارجی مرتبط با موضوع پژوهش
منابع

 

دسته بندی: مبانی نظری

تعداد مشاهده: 2354 مشاهده

کد فایل:23974

انتشار در:۱۳۹۷/۶/۳۰

حجم فایل ها:126


اشتراک گذاری:
 قیمت: 33,600 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط