پیشینه تحقیق اضطراب ریاضی

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
مبانی نظری اضطراب ریاضی رفتارگرایی نظریه کارآمدی پردازش نظریه بازداری نظریه کنترل انگیزش تحقیقات انجام شده در زمینه موضوع پژوهش اضطراب ریاضی علت ها و پیامدها جنسیت و اضطراب ریاضی حل مسأله و اضطراب ریاضی منابع فارسی : منابع لاتین مبانی نظری اضطراب ریاضی درس ریاضی از جمله دروسی است که عملکرد مناسب در آن همواره برای دانش آموزان و والدین آن ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هست . اهمیت این رشته و مسائل مربوط به یادگیری آن منجر به شکل گیری تحقیقات عمده ای شده است که از آن جمله تحقیقات مربوط به نقش اضطراب ریاضی در یادگیری ریاضیات است . اضطراب ریاضی برای اولین بار در سال 1975توسط درگر  و آیکن به عنوان یک اصطلاح جدید برای توصیف دشواری نگرش دانش آموزان در رابطه با ریاضیات معرفی شد . پری  اضطراب ریاضی را عدم توانایی شخص برای کنار آمدن با موقعیت های کمی ، شامل موقعیت هایی که با اعدادو ارقام سر و کار دارند و در شرایط کلی با ریاضیات تعریف کرده است .( به نقل از سید سعید ترابی و همکاران ، 1392 ) اضطراب به طور کلی و اضطراب ریاضی به طور ویژه می تواند میزان حواس پرتی و هجوم افکار نامربوط را به ذهن افزایش دهد و با ایجاد اختلال در ساختارهای ذهنی و فرایندهای پردازش اطلاعات ، موجب تحریف ادراکات افراد از پدیده ها و مقوله های ریاضی شود . ترس از ریاضیات به ایجاد موانعی هیجانی و ذهنی می انجامد که پیشرفت در ریاضیات را در آینده بسیار دشوار می سازد . بر این مبنا دانش آموز یک نگرش تقدیر گرایانه را برگزیده و انتظار دارد امروز در موقعیت ریاضی بد عمل کند . این شرایط به یک چرخه ی معیوب و پیشگویی کام بخش تبدیل می شود . به این صورت عملکرد در درس ریاضی تحت تأثیر اضطراب ریاضی قرارمی گیرد . کاهش در اضطراب با بهبود پیشرفت در درسی در درس ریاضیات همراه است . و زمانی کهمسائل پیش رو پیچیده تر می شوند ، این اضطراب بیشتر شده و عملکرد ضعیف تر در ریاضی محتمل تر می گردد ( همان منبع ). توبیاز و ویسبورد  ( 1992 ) اضطراب ریاضی را به عنوان ترس ، درماندگی ، وقفه و به هم ریختگی ذهنی که در بین بعضی افراد به هنگام حل مسائل ریاضی اتفاق می افتد ، تعریف کرده اند . هندل و داویس  ( 1924 ) اضطراب ریاضی را به عنوان یک واکنش عاطفی که شامل اجتناب از ریاضی ، شکستهای متناوب در یادگیری مهارتهای ریاضی و همچنین ارزشیابی منفی مربوط به مدرسه توصیف می کنند . ریچاردسون وسوین ( 1972 ) اضطراب ریاضی را به عنوان احساس تنش و اضطرابی که مزاحم دستکاری اعداد و حل مسائل ریاضی در موقعیتهای گوناگون زندگی روزمره و موقعیت های تحصیلی می باشد ، توصیف کرده اند . اضطراب ریاضی ممکن است همچنین با استفاده از یک رویکرد سه سیستمی که شامل ابعاد فیزیولوژیکی ، خودسنجی و

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 827 مشاهده

کد فایل:35326

انتشار در:۱۳۹۹/۱/۴

حجم فایل ها:28.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 14

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط