پیشینه تحقیق مدیریت پژوهش

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
مقدمه صنعت براي بهبود مديريت پژوهش خود نيازمند جذب نتايج تحقيق است . ( Dearing , Kurzeja , 2007 ) تحقيقات سازمان يافته موتور پيشرفت همه جوامع امروزي است آنان كه از منظر اقتصادي به تحقيقات مي‌نگرند و اصحاب عدد و رقمند ، بدين حقيقت توجه دارند كه به ازاي هر ریال سرمايه‌گذاري تحقيقاتي مي‌توان به طور متوسط 30 ريال برداشت كرد ، كه اين بازدهي از كمتر سرمايه گذاري ديگري انتظار مي‌رود . همين است كه سهم هزينه‌هاي تحقيقاتي از درآمد ناخالص ملي ، در همه كشورها روبه رشد دارد و حتي بنگاههاي خصوصي هوشمند نيز پيوسته هواي آن دارند كه بر سرمايه‌گذاري تحقيقاتي خود بيفزايند و گوي سبقت را در اين ميدان از همگنان بربايند . مديريت يك سازمان تحقيق و توسعه ، تا حد زيادي ، هنر منسجم سازي تلاشهاي گوناگون آنهايي است كه در سازمان مشغول به كارند . گذشته از آن ، مدير بايد ضمن دست و پنجه نرم كردن با عدم قطعيت ذاتي يك سازمان تحقيق و توسعه ، به كارها نظم بدهد ، هدفگذاري كند و آينده‌نگر باشد . با در نظر گرفتن نقش سهم تحقيق و توسعه در شكوفايي اقتصادي كشور ، در سوددهي يك سازمان تجاري ، در اثر بخشي يك مؤسسه تكنولوژي – پايه دولتي و نيز با سرمايه‌گذاري عظيمي كه كشورها در فعاليتهاي تحقيقاتي انجام مي‌دهند . مديريت تحقيق و توسعه مي‌تواند پيامدهاي عميق و دامنه‌داري داشته باشد هر كشوري براي تداوم رشد اقتصادي خود ، ايجاد دفاع ملي قدرتمند باهزينة قابل تأمين و نيز براي داشتن جايگاهي بيشتر و در جامعة بين‌المللي ، بايد از يك سياست علمي / تحقيقاتي و مديريتي اثر بخشي و پر بنيه‌اي برخوردار باشد .( جين ، ترايانديس ، 1381 ، ص 3 ). تحقيق و توسعه تحقيق عبارت است از جستجو و پژوهش جامع ، جدي و با پشتكار جهت كسب دانش كامل نسبت به مجهولات و موضوعات تحقيقاتي ( جواهري 1375 ، ص 282 ). تحقيق يا پژوهش ، كاوش علمي در پي كشف و به كارگيري قوانين طبيعي ، حقايق ، روشها و فنون نوين است ( laperes , graw , 1978 , p . 1354 ). واژه پژوهش هم پژوهشهاي پايه و هم تحقيقات كاربردي ، مطالعات و بررسيهاي كانونمند و قانونمند ، متمركز و منتظم ، را در برمي گيرد كه در جهت دانش و درك علمي جامعتر از پديده و موضوع مورد مطالعه ، هدايت مي گردد ( 1974 , p . 17 ). تحقيق و توسعه كشف دانش جديد درباره محصولات ، فرآيندها و خدمات و به كارگيري دانش براي ايجاد محصولات ، فرآيندها و خدمات جديد و توسعه يافته است كه نيازهاي بازار را پوشش دهي مي‌نمايد ( فدائي منش ، كومار ، 1386 ، ص 17 ). سازمان همكاري و توسعه اقتصادي تحقيق و توسعه را چنين تعريف مي‌كند : كار اخلاقي كه بر پايه‌اي نظام يافته انجام مي‌شود تا گنجينة دانش علمي و فني حاصل از آن ، به منظور

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 733 مشاهده

کد فایل:35408

انتشار در:۱۳۹۹/۱/۵

حجم فایل ها:2.00مگا بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 85

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط