پیشینه تحقیق و مبانی نظری یادگیری الکترونیکی ترکیبی در روش تدریس فعال فناورانه

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
یادگیری الکترونیکی ترکیبی در روش تدریس فعال فناورانه با بررسی سیر تحول روش های تعلیم برای دستیابی به کیفیت های بالای آموزش ، با مدل های نوینی از تعلیم مواجه می شویم که آمیزه ای از آموزش های حضوری و الکترونیکی ( مجازی ) است و از آن به آموزش ترکیبی تعبیر شده است ( زارعی زوارکی ، 1388 ). اگر چه از یادگیري ترکیبی تعاریف گوناگوني براساس محیطي که درآن به کارگرفته مي شود و چگونگي استفاده از آن ارائه شده است ، اما بسیاري از محققان بر این امر متفق القولند که آموزش ترکیبی یك تلفیق صحیح ازآموزش چهره به چهره و آموزش آنلاین می باشد . بنابراین با اهمیت ترین مسأله دراین یادگیری ترکیبی این است که یك نوع طراحی مجدد و اساسی از ساختار انتقال تدریس و یادگیری را فراهم نماید . زیرا یادگیری ترکیبی یك رویکرد مضاعف یا ساخته شده از لایه های گران آموزشی نمی باشد ، بلکه با هدف بازسازی تماس های کلاسی ، بهبود مشارکت کلاسی و دسترسی گسترده به فرصتهای یادگیری وب محور به ارائه مجدد فرصتهای آموزشی می پردازد . لازم به ذکر است که دلایل زیادی وجود دارد برای اینکه چرا یك مربی ، آموزشگر ، یادگیرنده و ... یادگیری ترکیبی را از سایر گزینه های یادگیری انتخاب می نمایند ( سعیدپور و طبسی ، 1389 ، ص 59 ). روش فعال فناورانه یکی از روش های نوین تدریس است که کلاس حضوری و چهره به چهره را با رویکرد های مشارکتی و کاوشگری ترکیب کرده و از آموزش الکترونیکی و فناوری های مختلف نیز بهره می گیرد . یکی از ضعف های روش های سنتی تدریس به ویژه در درس شیمی منفعل بودن دانش آموزان و نبود توجه کافی به روش های فعال تدریس به ویژه روش های نوین مبتنی بر آموزش الکترونیکی و آموزش ترکیبی الکترونیکی است . روش فعال فناورانه این ضعف و نارسایی را ندارد ، بنابراین با متنوع نمودن محیط یادگیری باعث جذابیت یادگیری می گردد . 2 - 2 - 39 - روش تدریس فعال فناورانه ( TEAL ) استفاده از ترکیب روش تدریس کاوشگری گروهی در آزمایشگاه و شبیه سازی ( با استفاده از فیلم ، اینترنت ، انیمیشن یا تصویر سه بعدی بنا به ضرورت تدریس ) و سخنرانی کوتاه در موقعیت های مختلف ( بنا به ضرورت ) روش تدریس فعال فناورانه ( TEAL ) می باشد . در این روش کلاس وآزمایشگاه از هم جدا نیست و با استفاده از پست الکترونیکی می توان برای هر دانش آموز ، با توجه به تفاوت های فردی آنان ، تکالیف خاصی را معین کرد ( بلچر ، 2005 ). این روش تدریس در زمره روش های فعال تدریس است . روش فعال فناورانه اولین بار در دانشگاه ام ای تی  آمریکا در سال 2000 میلادی در درس فیزیک اجرا گردید . شکل گیری این روش تدریس از آنجا آغاز شد که در سال 1993 فکر حمایت از تعامل بین فراگیران از طریق یادگیری مشارکتی و قرار دادن فهم مفاهیم ، به عنوان هدف اصلی تدریس ،

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 856 مشاهده

کد فایل:35464

انتشار در:۱۳۹۹/۱/۵

حجم فایل ها:55.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 19

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط