چارچوب نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و مفاهیم صنعت گردشگری (فصل دوم)

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
فصل دوم : چهارچوب نظری تحقیق 2 - 1 مقدمه گردشگری به عنوان صنعتی نوپا در سال های اخیر تاثیرات زیادی بر وضعیت اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جهان داشته است . ایجاد اشتغال ، ارزآوری ، تعادل منطقه ای ، کمک به صلح جهانی ، کمک به سرمایه گذاری در میراث فرهنگی ، بهسازی محیط ، کمک به بهسازی زیستگاه های حیات وحش ، توسعه نواحی روستایی دارای جاذبه های گردشگری و جلوگیری از برون کوچی جمعیت و مانند آن ، از جمله مزایای این صنعت بوده است . در کنار مزایای صنعت گردشگری بعضی عواقب منفی از جمله در اقتصادهای وابسته و در زمینه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و زیست محیطی در کشورهای گردشگر پذیر مشاهده شده است ( صدر موسوی ، دخیلی کهنوئی ، 1386 ، ص 130 ). با توجه به تاثیرات وافر گردشگری در کلیه ی زمینه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و زیست محیطی در جامعه ی امروز ، باید با همتی بلند و مدیریتی آگاهانه و با برنامه ریزی درست و مناسب در جهت گسترش این صنعت تلاش کرده و آثار منفی آن را به حداقل رسانید . در اين فصل از تحقیق به بررسی وبیان مطالعات و تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع تحقیق می پردازیم . 2 - 2 تعریف گردشگری  و گردشگر  توریسم واژه ای است فرانسوی از ریشه « تور » گرفته شده است . تور درزبان فرانسه به معنای زیر آمده است : حرکت دورانی ( چرخش )؛ عمل پیمودن ، طی کردن پیرامون ، سیر کردن ، گردش نمودن . به نظر پیر لاروس ، توریسم عمل مسافرت به منظور تفنن و لذت است و توریست کسی است که برای خوشنودی خود و لذت بردن مسافرت می کند . واژه توریسم نخستین بار در سال 1811 ، در مجله ای انگلیسی به نام اسپورتینگ مارگازین  ( مجله ورزش ) آمد . در آن زمان این لغت به معنای مسافرت به منظور تماشای آثار تاریخی و بازدید از مناظر طبیعی برای کسب لذت به کار می رفت . به عقیده پل روبره ، توریسم عمل مسافرت کردن و طی مسافرت نمودن و رفتن به جایی غیر از مکان همیشگی و متعارف زندگی به منظور لذت بردن است ، حتی اگر این کار شامل یک جابجایی کوچک باشد یا اینکه هدف اصلی از این جابجایی غیر از تفنن و لذت بردن باشد و توریست کسی است که این کار را انجام می دهد ؛ به دلیل کنجکاوی یا بیکاری و برای لذت بردن و تفرج یا بالاخره به منظور ادعای این که » مسافرت » کرده است ، به مسافرت می رود ( محلاتی ، 1380 ، ص 2 و 3 ). در فرهنگ ادبیات فارسی ، جهانگردی به سفر کردن در اقطار عالم ، به منظور تفرج ، سیاحت ، زیارت و مسافرت به مقصدی و بازگشت به محل سکونت اصلی اطلاق گردیده و سفرهای کوتاهی و موقتی از منطقه های خارج از محل کار و سکونت اصلی به منظور سیر و سیاحت

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 615 مشاهده

کد فایل:37058

انتشار در:۱۳۹۹/۱/۲۰

حجم فایل ها:94.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 61

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط