مبانی نظری و پیشینه تحقیق الگو تدریس

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
الگو چیست ؟ الگو ، معمولاً به نمونه کوچکي از يک شيء يا به مجموعه اي از اشياي بيشمار گفته مي شود که ويژگيهاي مهم و اصلي آن شيء بزرگ يا اشياء را داشته باشد . الگوي تدريس ، چهارچوب ويژه اي است که عناصر مهم تدريس در درون آن قابل مطالعه است . انتخاب يک الگوي تدريس ، بستگي به نوع آگاهي معلم از فلسفه و نگرشهاي تعليم و تربيت خواهد داشت . تدريس يک فرآيند است و فعاليتي است که در داخل يک الگو صورت مي پذيرد ، الگوهاي تدريس متعددي توسط صاحبنظران معرفي شده اند که به مهمترين آنها اشاره خواهيم کرد : معرفی الگوهای تدریس : از گذشته دور تا به امروز شاهد تلاش تمام تمدنها برای یافتن راه های خوب تدریس هستیم . بر اساس مطالعات انجام شده در دهد 90 و اوایل قرن 21 تمایل صاحب نظران الگوی تدریس ، دال بر طبقه بندی کردن الگوهاست . بر اساس آخرین طبقه بندی الگوهای تدریس در چهار خانواده اصلی تقسیم بندی شده اند عبارتند از : الف ) خانواده الگوهای اجتماعی ب ) پردازش اطلاعات ج ) خانواده الگوهای انفرادی د ) سیستم های رفتاری الگوهای تدریس در واقع الگوهای یادگیری اند و ما به عنوان معلم ها در حالی که به دانش آموزان خود اطلاعات می دهیم نحوه یادگیری درست را نیز به آنها می آموزیم . نحوه تدریس اثر بسیار بر روی توانایی دانش آموزان دارد . معلمان موفق ارائه دهنده صرف اطلاعات نیستند بلکه آنها داتش آموزان خود را به انجام تکالیف سالم اجتماعی وادار کرده به آنها نحوه ی استفاده ی موثر از آنها را یاد می دهند . الگوهای موفق می تواند به معلمان برای کاربرد معینی در تدریس کمک کرده و اثر بخشی و کارایی را افزایش دهد . اما ذکر این نکته ضروری است که تلفیق و به کارگیری ترکیبی آنها نیز امکان پذیر است و این امر مستلزم خلاقیت ، تجربه و مهارت علمی است . الگوهای تدریس ابزار مهمی برای گشودن راه سازماندهی آموزش و پرورش در جهت استفاده از انواع هوش و افزایش یادگیری است . الگوهای تدریس مشارکتی رویکرد آموزشی مناسب برای استفاده از مسئله‌‌گشایی و تفکر و تحقیق با توجه به برنامه ، اهداف و امکانات دراختیار می‌گذارد . الگوهای تدریس مشارکتی به لحاظ ساختاری زیرمجموعه خانواده الگوهای اجتماعی و برای آموزش همکاری است . در الگوهای تدریس مشارکتی دانش‌آموزان نقش اساسی برعهده دارند . معلم به عنوان راهنما و هدایت‌کننده عمل می‌کند و وظیفه دارد شرایط یادگیری را فراهم نماید . الگوهای تدریس مشارکتی دانش‌آموزان را به گفتگو ، جستجو ، تفکر و آموزش یکدیگر فرا می‌خواند . الگوهای گوناگونی در یادگیری مشارکتی معرفی شده‌اند که الگوی جیگ‌ساو یکی از مهمترین آنها تلقی می‌شود . در آن دانش‌آموزان به منظور دستیابی به یک هدف مشخص و برای اجرای کامل وظیفه محوله با یکدیگر همکاری می‌کنند . معمولا ، دانش‌آموزان به تیم‌هایی برای مطالعه فصلی از یک کتاب درسی گروه‌بندی می‌شوند . آنگاه هر کدام از

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 1057 مشاهده

کد فایل:37737

انتشار در:۱۳۹۹/۲/۸

حجم فایل ها:30.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 15

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط