مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش و دوره پیش دبستانی

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
مبانی نظری وپیشینه تحقیق آموزش ودوره پیش دبستانی خلاصه اي از فصل دوم در اين فصل ابتدا به تاريخچة آموزش پيش دبستاني پرداخته خواهد شد . در بحث از تاريخچه سعي مي شود از انديشه هاي تاثيرگذار در فرايند شكل گيري آموزش پيش دبستاني استفاده شود . علاوه بر اين دوره پيش دبستاني در حدود سني آن كه مودر اختلاف نظر است ، تعريف مي ‏ شود . ويژگي هاي كودكان در دوره پيش دبستاني اعم از رشد جسماني ، رشد حركتي به دنباله مباحث گفته شده مي ‏ آيد . از مولفه هاي مهم هر دورة آموزشي ، بيان اهداف آن دوره است . بحث اهداف دورة پيش ‏ دبستاني در ادامه فصل گفته مي شود و سپس دو متغير اصلي پژوهش يعني مهارتهاي رواني ـ حركتي و سازگاري اجتماعي بحث خواهند شد . دربارة مهارتهاي رواني ـ حركتي سعي شده ديدگاههاي مختلف ارائه شود و همچنين دربارة سازگاري اجتماعي ، در بحث مهارتهاي رواني ـ حركتي ، ديدگاه گزل و در بحث سازگاري اجتماعي ، ديدگاه آدلر زيربناي تئوري اين پژوهش قرار گرفته اند . در بخش پيشينه پژوهش نيز سعي شده تا جاي ممكن سيماي فعلي پژوهشهاي داخلي و خارجي ارائه شود . تاريخچه آموزش پيش دبستاني تعليم و تربيت انسان از بدو تولد تا پايان زندگي ادامه دارد و درخصوص شيوه ‏ هاي يادگيري و ياددهي انسان ، نظرپردازيهاي گوناگوني صورت گرفته است . سالهاي زيادي مردم بر اين باور بودندكه كودكان به صورت افراد بالغ پيش ساخته ، اما مينياتوري به دنيا مي آيند . اين ديدگاه در قرون وسطي غالب بود و چنين فرض مي ‏ شد كه كودك ، بزرگسال كوچك است و از نظر شيوه رفتار نيز با او مثل بزرگسال رفتار مي ‏ كردند . به محض اينكه كودكان مي ‏ توانستند راه بروند و گفتگو كنند ، به اجتماع بزرگسال مي ‏ پيوستند ، در بازيهاي آنان شركت مي ‏ كردند ، به كارهاي آنان مشغول مي ‏ شدند و مثل آنها لباس مي ‏ پوشيدند . در اصل ، مردم بين كودكان و بزرگسالان تفاوتي قائل نبودند . نظر آنان چنان بود كه گويا از ابتدا ، بدن و شخصيت كودكان از روي طرح بزرگسالان پيش ‏ سازي شده است . ( كرين ، 1371 ؛ كارين1 ، 2000 ). به تدريج بر اثر تلاشهاي افرادي نظير روسو ، پستالوزي و هربارت ، اين ديدگاه شكل گرفت كه كودك همان بزرگسال كوچك نيست ، بلكه ويژگي ‏ ها و خصوصيات منحصر به فردي دارد كه او را از بزرگسالان كاملاً متمايز مي ‏ كند . فروبل در راستاي تقويت اين ديدگاه و از سكه انداختن ديدگاه رايج پيش ساخته ‏ نگري ، اولين كودكستان را به نام « باغ كودكان » بوجود آورد و اعتقاد داشت براي آموزش كودكان بايد محيط غني شده اي فراهم كرد . كودكستانها در اوايل قرن بيستم ، تحت نفوذ و تاثير نظريه ‏ پردازاني چون ماريا مونته سوري دچار تغييراتي شدند و خود ماريا مونته سوري تحت تاثير سگن و ايتارد بود و از تجارب

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 1015 مشاهده

کد فایل:37748

انتشار در:۱۳۹۹/۲/۱۱

حجم فایل ها:99.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 101

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط