مبانی نظری و پیشینه تحقیق بازدارندگی رفتاری(BIS)

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
فهرست مطالب : بازدارندگی رفتاری ( BIS ) 2 - 2 سیستم های مغزی بازداری / فعال سازی رفتاری ( BIS / BAS ) 2 - 2 - 1 سیستم بازدارندگی رفتاری ( BIS ) 2 - 2 - 2 توصیف سیستم بازدارنده رفتار ( BIS ) از بعد رفتاری ، عصب - شناختی و شناختی 2 - 2 - 3 سیستم فعال ساز رفتاری ( BAS ) 2 - 3 تبیین نظری سیستم مغزی بازداری - فعال ساز رفتاری ( BIS / BAS ) 2 - 3 - 1 نظریه شخصیتی آیزنک 2 - 3 - 2 نظریه کلونینجر 2 - 3 - 3 نظریه شخصیتی گری 2 - 4 مکانیزم های مغزی پاداش و تنبیه / بازداری - فعال ساز رفتاری 2 - 9 پیشینه عملی پژوهش 2 - 9 - 1 مطالعات انجام شده در ایران 2 - 9 - 2 مطالعات انجام شده در خارج از ایران منابع فارسی منابع انگلیسی بازدارندگی رفتاری ( BIS ) يكي از موضوع هايي كه امروزه ذهن پژوهشگران حيطه ي روانشناسي سلامت را به خود مشغول كرده است ، رابطه بين ويژگي هاي شخصيتي و ابتلا به بيماري هاي رواني و جسماني است . برخي از روانشناسان ، به اين نظر علاقه نشان مي دهند كه شخصيت ، مبتني بر عملكرد دستگاه عصبي است . بر اساس نظريه ي پاولف ، فرآيند اساسي بر تمامي فعاليت هاي دستگاه عصبي مركزي ، حاكم است . يكي از اين فرآيندها ، برانگيختگي و ديگري بازداري است . تمامي محرك هاي دروني و بيروني كه باعث برانگيختگي و بازداري مي شوند ، هر چه بيشتر تكرار شوند در مغز به صورت با ثبات تري در مي آيند . در انتهاي اين زنجيره ، رفتارهاي قالبي پويا پديد ميآيند كه تا اندازه ي زيادي در برابر تغيير ، مقاومت نشان ميدهند . اين روند ، به ويژگيهاي تثبيت شدهاي منجر مي شود كه شايد بتوان گفت به عنوان بخشي از شخصيت فرد در مي آيد ( بیتا و همکاران ، 1997 ). آنچه در ديدگاه پاولف ، از اهميت ويژهاي برخوردار است و در واقع به عنوان يك اصل و خصوصيت در باب دستگاه عصبي مركزي انسان و ديگر حيوانات مطرح شده است ، توازن ميان فرآيندهاي تحريكي و بازدارنده است . البته بر اساس مباني زيستي در انسان و حيوانات ، در برخي از موجودات و از جمله انسان يكي از اين فرآيندها اغلب بر ديگري تسلط دارد اما پس از پاولف ، در واقع آیزنگ ( 1990 ) با طرح ديدگاه خود در باب شخصيت ، توجه ي ويژه اي به فعال سازي مغزي داشته است . گری ( 1972 ) روانشناس عصب شناختي كه رفتار و تجارب ذهني به ويژه تجارب هيجاني را مورد مطالعه قرار داده است ، اظهار داشت كه هيجان ها ، منعكس كننده ي پيش بيني هاي اكتسابي پيامدهاي مطلوب ( اميد و شادی ) يا پيامدهاي نامطلوب ( اضطراب

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 989 مشاهده

کد فایل:37776

انتشار در:۱۳۹۹/۲/۱۱

حجم فایل ها:352.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 34

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط