مبانی نظری و پیشینه تحقیق بی سوادی و سواد آموزی

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
مبانی نظری وپیشینه تحقیق بی سوادی وسواد آموزی ادبیات تحقیق سابقه پژوهشی موضوع اولین بررسی : ارزیابی سالانه پیشرفت نوآوران و چگونگی موقعیت نوسوادان دومین بررسی : مقایسه میزان کارایی برنامه سوادآموزی تابعی یا پیکار با بی سوادی سومین بررسی : علل عدم استقبال سوادآموزی از کلاسهای سوادآموزی تعلیمات اکابر آموزش سالمندان آموزش بزرگسالان کمیته ملی پیکار جهانی با بی سوادی بخش دوم : سابقه پژوهش موضوع امروزه در زمینه های گوناگون آموزش بزرگسالان از جمله سوادآموزی ، مدیریت و برنامه ریزی آن کمیت و کیفیت یادگیری بزرگسالان میزان یادآوری و فراموشی در افراد بزرگسال و مشکلات مربوط به آنان در سطح بین المللی ، تحقیقات وسیعی انجام شده است . این تحقیقات در جوامع تحت پوشش ، مخصوصاً در کشورهای صنعتی ، در ارتباط تنگاتنگ با شرایط و موقعیت و مشکلات خاص آن جوامع قرار دارد . اولین بررسی : ارزیابی سالانه پیشرفت نوآموزان و چگونگی موقعیت نوسوادان این بررسی درباره چگونگی موقعیت نوسوادان ، میزان کیفیت مهارتهای سواد در افرادی است که طی سالهای 47 - 1346 به فراگیری مشغول بوده اند . این پژوهش که گزارش ارزشیابی سالانه پیشرفت سوادآموزان است توسط گروهی از اساتید دانشگاه و مسئولین امر و با همکاری مرکز مطالعه و تحقیق و آمار کمیته ملی پیکار جهانی با بی سوادی انجام شد و از دو قسمت تشکیل شده است : 1 - بررسی و سنجش نتایج کار در کلاسهای پیکار با بی سوادی . 2 - بررسی وضع نوسوادانی که در سال 1346 از نظر میزان فراموشی احتمالی و نحوه استفاده از مهارتهای سواد ، مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفتند . نتایجی که پژوهشگران از این بررسی ارائه کرده اند به شرح زیر جمع بندی می شود : 1 - نتیجه سنجش سال 1374 با این که در ساده تر از آزمون 1346 نبوده است ولی به مراتب رضایت بخش تر از آن بوده است . 2 - جمع امتیاز زنان و مردان به طور متوسط و یکسان بوده است یعنی هر دو جنس به نسبت مساوی در کلاسهای پیکار با بی سوادی موفق بوده اند . 3 - گرچه همه گروه های سنی به طور کلی موفق بوده اند لیکن کمترین امتیاز به دست آمده مربوط به گروه سنی تا 12 سال است یعنی کلاسهای پیکار تا آن حد که برای بزرگسالان مفید بوده برای کودکان کم سن و سال مفید نبوده است . 4 - در مورد درک مفاهیم کلی ، مجموع نمرات زنان و مردان مشابه است . 5 - در زمینه درک مفاهیم جزئی ، زنان موفقیت بیشتری نسبت به مردان کسب کرده اند . از بررسی موارد فوق می توان چنین استنباط نمود که جو فشار و اختناق حاکم بر جامعه در زمان اجرای این پژوهش نقش بسزایی در استخراج نتایج داشته است . زیرا این بررسی از یک سو نتایج کار کلاسهای پیکار با بی سوادی را موفقیت آمیز می داند که گذشت زمان و تاریخ عدم صحت این مدعا را ثابت می

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 831 مشاهده

کد فایل:37794

انتشار در:۱۳۹۹/۲/۱۵

حجم فایل ها:23.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 18

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط