مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و مفاهیم تبلیغات (فصل دوم)

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
2 - 1 - 1 تعريف تبليغات در منابع مختلف با توجه به نوع فعاليت ، نوع مخاطب و اهداف گوناگون شركت‌ها ، سازمان‌ها و افراد ، تعاريف بسیاری از سوي متخصصان ذكر شده است . تعاريف موجود در كتاب‌هاي عربي تحت عنوان « الاعلان » و در كتاب‌هاي انگليسي تحت عنوان « Advertising » آمده است . كتب لغت فارسي نيز تبليغ را رساندن پيغام يا خبر و همچنين امري را به ديگران شناساندن ، امري را خوب يا بد وانمود كردن و چيزي را زياده از حد جلوه دادن تفسير كرده‌اند . ( اربابي ، 1380 ، 18 ) تبليغ از نظر لغوي به معناي رسانندگي است و مبلغ " رساننده‌ي پيام‌ها و آموزه‌هاي ويژه‌ي تبليغي " است . ( زورق ، 1392 ، 39 ) فرهنگ و بستر تبليغات را اين‌گونه تعريف كرده است : « تلاش براي ارائه‌ي آموزه‌ها ، ايده‌ها ، دلايل ، شواهد يا ادعاها از طريق وسايل ارتباط جمعي براي تقويت هدفي يا مبارزه با ضد آن هدف مي‌باشد .» در منابع مختلف تعاریف دیگری از تبلیغات ارائه شده است که در ذیل می آید : در كتاب « پژوهش در تبليغ » تبليغات عبارت است از : « رساندن پيام به ديگران از طريق برقراري ارتباط به منظور ايجاد دگرگوني در بينش و رفتار او كه بر سه عنصر اصلي پيام‌دهنده ، پيام‌گيرنده و محتوای پيام مبتني است .» ( رهبر ، 1391 ، 80 ) " ديفلور " و " دنيس " تبليغ را شكل كنترل شده‌اي از ارتباطات مي‌دانند كه مي‌كوشد مخاطب مورد نظر را به گرفتن تصميم در جهت خريد محصول و يا نوع خدمات اقناع كند . اقناع از نظر اين دو ، اساس تبليغ است . به نظر " دان واتسون " تبلیغات عبارت است از : " برون داده سازمان به صورت ارتباط غیر شخصی و پرداختن از طریق رسانه های مختلف به منظور آگاه سازی یا اقناع بخشی از مخاطبان تشکیل دهنده عامه به عنوان محیط سازمان ". این تعریف از دیدگاه سیستمی به تبلیغات پرداخته است . ( محسنیان راد ، 1389 ، 266 ) احمد روستا تبلیغات بازرگانی را ارتباط و معرفی غیر شخصی محصول یا خدمات از طریق حامل های مختلف در مقابل دریافت وجه برای موسسات انتفاعی وغیر انتفاعی یا افرادی که به خوبی در پیام مشخص شده اند می داند .( روستا و همکاران ، 1390 ، 329 ) در تعریفی دیگر تبلیغات فن اثرگذاري بر عمل انساني از راه دستكاري نمود گارها است که ممكن است شكل گفتاري ، نوشتاري ، تصويري يا موسيقيايي بگيرد . اما در يك مفهوم كلي تبلیغات ، رساندن پيام به ديگران از طريق برقراري ارتباط به منظور ايجاد تغيير و دگرگوني در دانش ، نگرش و رفتار مخاطبان دانست .( سورین و تانکارد ، 148 ، 1389 ) تبليغات امروزه در دو زمينه استفاده مي‌شود : الف ) تبليغات بر سر محصول توليد شده يا خدمات ارائه شده ( مانند شركت‌هاي توليد كننده‌ي مواد غذايي ) ب )

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 788 مشاهده

کد فایل:37821

انتشار در:۱۳۹۹/۲/۱۵

حجم فایل ها:67.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 38

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط