مبانی نظری و پیشینه تحقیق خلاقیت و مهارت نوشتن خلاق

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق خلاقیت و مهارت نوشتن خلاق فصل دوم : ادبيات پژوهش     2ـ1  خلاقيت چيست ؟ ....................................................................................................................................................................................................................................   2ـ2  تعريف خلاقيت ..........................................................................................................................................................................................................................................   2ـ3  روند شكل گيري خلاقيت ....................................................................................................................................................................................................................   2ـ4  خصوصيات افراد خلاق .........................................................................................................................................................................................................................   2ـ5  راه‌هاي پرورش خلاقيت .......................................................................................................................................................................................................................   2ـ6  موانع خلاقيت ..............................................................................................................................................................................................................................................   2ـ7  انگيزه عاملي جهت تحقق خلاقيت نوشتاري .............................................................................................................................................................................   2ـ8  نقش آموزش در پرورش نوشتن خلاق .........................................................................................................................................................................................   2ـ9  محيط خانواده و تأثير آن بر خلاقيت ..............................................................................................................................................................................................   2ـ10  نقش تكرار و تمرين نوشتن بر نوشتن خلاق ............................................................................................................................................................................   2ـ11  تأثير مطالعه بر نوشتن خلاق ...............................................................................................................................................................................................................   2ـ12  نقش قصه‌گويي در پرورش نوشتن خلاق ...................................................................................................................................................................................   2ـ13  تشويق عاملي كارساز در پرورش نوشتن خلاق .......................................................................................................................................................................   2ـ14  نقش كودكستان و مراكز پيش دبستاني در بروز خلاقيت ....................................................................................................................................................   2ـ15  نقش بازي‌هاي كودكانه در پرورش خلاقيت ..............................................................................................................................................................................   2ـ16  تأثير اوقات فراغت بر نوشتن خلاق ...............................................................................................................................................................................................   2ـ17  مروري بر تحقيقات انجام شده ..........................................................................................................................................................................................................   2ـ1خلاقيت چيست ؟ عالمان علم روان شناسي در جاي جاي كتب ونسخ خود به تعريف خلاقيت ، موانع خلاقيت چه در محيط مدرسه و چه محيط خانواده ، ويژگي افراد خلاق وآموزش خلاقيت پرداخته اند اما آنچه ضروري ونقش كليدي در پرورش مهارت خلاقيت راداراست يعني راه هاي پرورش خلاقيت را فراموش كرده يا با گوشه نگاه ناقص خود از ارائه راهكار عملي وعلمي در اين ميدان طفره رفته‌اند . سولسو  ( 1933 ) معتقد است : « براي روانشناسان شناختي مدرن طنزی تلخ وتاحدي اسباب شرمندگي است كه طي بيست سال گذشته هيچگونه نظريه ای چون نظریه های مربوط به حافظه يا ادراك پديد نيامده است كه بتواند مطالعات پراكنده وگاه متعارض را وحدت بخشد . نبوديك نظريه ی وحدت بخش هم دال بر مشکل ذاتي اين موضوع ( فرايند خلاقيت ) ونبود توجه علمي گسترده است و معهذا اين موضوع ( خلاقيت ) به طورگسترده‌اي به عنوان بخش مهمي از زندگي روزمره وتعليم وتربيت تلقي مي شود » ( ص604 ) . عامه مردم خلاقيت را با آفرينندگي وخلق يك اثر ارزنده وبديع معادل مي‌دانندومعتقد ند كه همه انسان ها نمي توانند خلاق باشند وخلاقيت را در ذات ودرون افراد نابغه می‌بینند اما نظریه پردازان خلاقيت به خلاف اين گفته اعتقاد دارند وبيان مي دارند كه امكان آموزش خلاقيت وجود دارد ودر وجود همه انسان‌ها اين خصيصه كم وبيش نهفته است وبا آموزش صحيح پابه عرصه وجود مي‌گذارد . نگارنده اين پژوهش معتقداست كه انسان آنگاه كه چشم به اين جهان مي گشايد خلاقيت رابه همراه دارد ونياز به خلاقيت رابراي بقا درك مي كند يا به تعبيري واقعي تر خداوند يكي از ملزومات زندگي كردن در اين دنيارا كه همان خلاقيت است ، به او ارزانی داشته است . كودك هنگام تولد براي بهره مندي از غذا و تغذيه شروع

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 827 مشاهده

کد فایل:37884

انتشار در:۱۳۹۹/۲/۲۴

حجم فایل ها:80.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 107

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط