مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهاي حل مسأله ونگرش

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهاي حل مسأله ونگرش فصل دوم : پيشينه و زمينه‌هاي نظري پژوهش مقدمه الف ) مباني نظري در زمينه موضوع تحقيق تعريف و ويژگيهاي مسئله و حل مسئله حل مسئله و انتقال يادگيري رابطه بين تفكر انتقادي و حل مسئله راهبردهاي حل مسئله و فراشناخت عنوان صفحه نظريه‌هاي پيرامون حل مسئله حل مسئله از ديدگاه رفتارگرايان حل مسئله از ديدگاه گشتالت رويكرد خبرپردازي به حل مسئله مراحل آموزش حل مسئله ( الگوي دي چكووكرافورد ) طرح جورج پوليا پيرامون حل مسئله مباني نظري در زمينه نگرش تعريف نگرش ويژگيها و ابعاد نگرش تغيير نگرش الگوهاي يادگيري تغيير نگرش الف ) نظريه محرك – پاسخ نظريه هاولند ب ) نظريه مشوقها و تعارضها الگوهاي شناختي تغيير نگرش الف ) نظريه تعادل ب ) نظريه توافق ج ) نظريه همسازي شناختي د ) نظريه قضاوت اجتماعي الگوهاي كاركردي نگرشها و آموزش و پرورش ب ) يافته‌هاي پژوهش در زمينه موضوع تحقيق فصل دوم پيشينه و زمينه هاي نظري پژوهش پيشينه و زمينه‌هاي نظري پژوهش مقدمه در تمام طول تاريخ آموزش و پرورش حل مسأله يكي از هدفهاي مهم آموزشي معلمان به شمار مي‌آمده از بركت پيشرفتهاي روانشناسي علمي معاصر بر اهميت موضوع افزوده شده است . جان ديوئي ، جروم برونر ، ژان بياژه و لئو ويگوتسكي از جمله كساني هستند كه بر نقش فعاليت يادگيرنده در جريان حل مسأله بر دانش‌اندوزي تأكيد داشته‌اند و نظريه سازندگي يا ساختن‌گرايي يادگيري از ثمرات اين انديشمندان است ( سيف ، 1380 ) الف - مباني نظري در زمينه موضوع تحقيق تعريف و ويژگيهاي مسئله و حل مسأله بنا به تعريف ، وقتي يادگيرنده با موقعيتي روبرو مي‌شود كه نمي‌تواند با استفاده از اطلاعات و مهارتهايي كه در آن لحظه در اختيار دارد به آن موقعيت سريعا پاسخ دهد يا وقتي كه يادگيرنده هدفي دارد و هنوز راه رسيدن به آن را نياموخته است ، مي‌گوئيم با يك مسئله  روبرو است . با توجه به تعريف مسئله ، مي‌توان حل مسأله  را به صورت تشخيص و كاربرد دانش و مهارتهايي كه منجر به پاسخ درست يادگيرنده به موقعيت يا رسيدن او به هدف مورد نظرش مي‌شود تعريف كرد . بنابراين ، عنصر اساسي حل مسأله كاربست دانش‌ها و مهارتهاي قبلا آموخته شده در موقعيتهاي تازه است . به همين سبب در طبقه‌بندي انواع يادگيري ( بلوم و همكاران ، 1956 ) حل مسأله در طبقه كاربستن آمده است . در نظريه گانيه  ( 1985 ) حل مسأله يادگيري قاعده سطح بالاتر نام گرفته است . طبق اين نظريه ، يادگيرنده از تركيب قاعده‌هاي

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 824 مشاهده

کد فایل:37891

انتشار در:۱۳۹۹/۲/۲۴

حجم فایل ها:51.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 73

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط