مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبك مديريت كلاس و پيشرفت تحصيلي

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
فصل دوم سبك مديريت كلاس و پيشرفت تحصيلي مباني نظري و پيشينه پژوهش مقدمه در این فصل به بررسی مبانی نظری تحقیق پرداخته می شود . پس از بررسی مبانی نظری ، چکیده ای از مطالعات مرتبط با نتایج تحقیقات انجام گرفته در داخل و خارج از کشور بیان شده است ، تا برآوردی از دانش موجود درباره موضوع پژوهش به دست آید . 2 - 1 . مبانی نظری 2 - 1 - 1 . تعریف مدیریت مدیریت در مفهوم کلی و عام آن ، به گونه ها و با دیدگاه های متعدد تعریف شده است . به طوری که باید گفت به تعداد نویسندگان این رشته ، از مدیریت تعریف به عمل آمده است . با این همه اندیشمندان مدیریت در یک نکته اتفاق نظر دارند و آن ، اداره کردن سازمان با استفاده صحیح و منطقی از منابع انسانی و مادی برای رسیدن به هدف سازمان می باشد ( قرائی مقدم ، 1382 ). از مدیریت تعاریف متعددی ارائه شده است و عمدتاً آن را شامل « برنامه ریزی ، سازماندهی ، کارگزینی ، هدایت و رهبری ، کنترل و نظارت » دانسته اند ، اما با توجه به تحولات چند ساله اخیر و نظر به اینکه توجه به اخلاقیات و منابع انسانی در مدیریت امروز جایگاه خاصی پیدا کرده است ، تعریف زیر برای مدیریت در شرایط حاضر ، مناسبتر به نظر می رسد . از نگاه برخی صاحبنظران ، مدیریت ترکیبی از علم و هنر برای پدید آوردن محیطی مناسب می باشد که در آن همفکری و همکاری با دیگران به منظور شکل دادن به فرایندی کارساز امکانپذیر می گردد و همچنین طی آن ، استفاده بهینه از منابع ، برای عرضه خدمات یا کالاهایی قابل رقابت ، جهت جلب رضایت متقاضیان آنها ، با پرهیز از بروز هرگونه عواقب نامطلوب تحقق می یابد ( رحمان سرشت ، 1384 ). « کیمبل وایلز » در تعریف مدیریت و رهبری آموزشی می گوید : « رهبری آموزشی عبارتست از یاری و مدد به بهبود کار آموزشی و هر عملی که بتواند معلم را یک قدم پیش تر ببرد ». همچنین به نظر او نقش مدیر و رهبر آموزشی عبارت است از « حمایت ، تقویت ، یاری و مساعدت و سرانجام همکاری کردن ، نه دستور دادن و هدایت کردن » ( قرائی مقدم ، 1382 ). مدیریت ، فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی ، سازماندهی ، بسیج منابع و امکانات ، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می گیرد . تاکنون تعاریف متعددی برای مدیریت ارائه شده است . برخی از مهمترین تعاریفی که ارائه شده ، به قرار زیر است : هنر انجام امور به وسیله دیگران فرایندی که طی آن تصمیم گیری در سازمان ها صورت می پذیرد انجام وظایف برنامه ریزی ، سازماندهی ، رهبری ، هماهنگی و کنترل علم و هنر هماهنگی کوششها و مساعی اعضای سازمان

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 854 مشاهده

کد فایل:37901

انتشار در:۱۳۹۹/۲/۲۴

حجم فایل ها:177.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 80

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط