مبانی نظری وپیشینه تحقیق اتیسم یا در خود ماندگی

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
- اتیسم اتیسم از ریشه یونانی ، اتوس  به معنای خود یا درخود گرفته شده است ( وینگ ، 1989 ). اتیسم از سوی انجمن روان پزشکی امریکا به عنوان یک اختلال رشدی عمیق دسته بندی شده است و سه ویژگی اصلی دارد که همگی باید قبل از سه سالگی در کودک ظاهر شوند که عبارتند از : 1 - آسیب کیفی در عملکرد متقابل اجتماعی 2 - آسیب در ارتباط و فعالیت های ذهنی 3 - محدودیت های فوق العاده در زمینه ی علایق و فعالیت ها اختلال درخودماندگی در سنین پیش دبستانی یعنی هنگامی که آسیب های زبان و شناخت قابل شناسایی هستند تشخیص داده می شوند . نشانه های درخودماندگی را میتوان در 2 سال اول زندگی مشاهده کرد ( استون ، 1997 ). 2 - 1 - 1 - ویژگیهای اصلی اختلال درخودماندگی با وجود دامنهی وسیع نشانههای درخودماندگی ، تقریبا سه نشانه نقص در مهارتهای اجتماعی ، نقایص زبانی و رفتارهای کلیشهای و یک نواخت مورد تاکید است ( اکوسلیا ، 1999 ؛ ترجمه کاکاوند ، 1388 ) 2 - 2 - مهارتهای اجتماعی : مهارتهای اجتماعی مهارتهایی هستند که به افراد اجازه میدهند تا تعاملات مثبتی را با دیگران شروع کرده و ادامه دهند و شامل مهارتهایی مانند برقراری ارتباط ، حل مساله ، تصمیم گیری ، خودمدیریتی و روابط با همسالان میباشد ( دفن بیکر ، 2000 ) مهارتهای اجتماعی بر رفتارهای فراگیرفته مطلوبی اشاره دارد که فرد را قادر میسازد با دیگران رابطه مناسبی داشته و از واکنشهای نامعقول اجتماعی خودداری کند . مهارتهای اجتماعی طیف گستردهای از رفتارها از قبیل توانایی شروع ارتباط موثر و منتسب با دیگران ، ارائه پاسخهای مفید و شایسته ، تمایل به رفتارهای سخاوتمندانه ، همدلانه و یاریگرانه ، پرهیز تمسخر ، قلدری و زورگویی به دیگران را شامل میشود ( کامپز و کای ، 2002 به نقل از گلزاری ، 1389 ). این مهارتها مجموعه رفتارهای آموخته شدهای است که فرد را قادر میسازد با دیگران رابطهی اثر بخش داشته باشندو همکاری ، مشارکت با دیگران ، کمک کردن ، آغازگر رابطه بودن ، تقاضای کمک کردن ، تعریف و تمجید از دیگران و قدردانی کردن مثالهایی از این نوع رفتار است ( گرشام و الیوت ، 1999 ؛ به نقل از بیابانگرد ، 1384 ). شناخت مهارتهای اجتماعی فرآیندی است که کودکان و نوجوانان را قادر میسازد تا رفتار دیگران را درک و پیش بینی کنند . رفتار خود را کنترل نمایند و تعاملات اجتماعی خود را تنظیم کند . این مهارتها مجموعهای از رفتارهای اکتسابی هستند که از طریق مشاهد ، الگودهی ، تمرین و بازخورد آموخته میشوند ودر برگیرنده رفتارهای کلامی و غیرکلامی هستند و بیشتر جنبه تعاملی دارند ( کارتلج و میلبرن ، ترجمه نظری نژاد ، 1369 ). در تعریفی دیگر مهارتهای اجتماعی اغلب به عنوان مجموعهی پیچیدهای از مهارتها در نظر گرفته شده است که شامل ارتباط ، حل مساله ، تصمیمگیری ، جراتورزی ، تعاملات با همسالان و گروه و خودمدیریتی میشود (

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 874 مشاهده

کد فایل:38088

انتشار در:۱۳۹۹/۳/۱

حجم فایل ها:90.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 45

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط