مبانی نظری وپیشینه تحقیق تصويرسازي ذهني وتوجه بیرونی ودرونی

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
مبانی نظری وپیشینه تحقیق تصويرسازي ذهني وتوجه بیرونی ودرونی فهرست مطالب : تعریف توجّه تاریخچه توجّه نظریه‌های توجّه نظریه صافی ، تنگراه ( فیلتر ) تئوری فیلتر برودبنت تئوری کاهشی تریسمن تئوری ربط نورمن شکل ( 1 - 2 ) : استفاده از توجّه در مراحل مختلف پردازش براساس تئوری‌های مختلف تک‌کانالی نظریه‌های منبع مرکزی نظریه‌های چندمنبع شکل ( 2 - 2 ) : مقدار بالقوه منابع پردازش و ساختار آن ¬ ها از منابع پردازشی در توجّه ویکنز و همکاران ، 1984 کانون توجّه شیوه ¬ های توجّه ویژگی ¬ های توجّه هوشیاری و توجّه توجّه انتخابی توجّه و سطح مهارت رابطه توجّه و اجرا دستورالعمل‌های آموزشی و توجّه تصويرسازي ذهني چيست ؟ چگونگي انجام تصويرسازي ذهنی انواع تصویرسازی تصویرسازی ذهنی بیرونی تصویرسازی حرکتی موارد استفاده از تصویرسازی ذهنی و آثار آن افزایش مهارت ¬ های ادراکی حرکتی : حل مسئله ادراکی : نظریه ¬ های تصویرسازی ذهنی شيوه‌هاي توسعۀ برنامه تمرين تصويرسازي ذهني کاربردهای تصويرسازي ذهني افزایش مهارت ¬ های روان ¬ شناختی پیشینۀ تحقیق نتیجه ¬ گیری فهرست منابع و مآخذ الف ) منابع فارسی ب ) منابع لاتین در ايـن فصـل ، ابتدا مبانی نظری مرتبط با کانون توجّه و سپس تصويرسازي ذهني را مورد بررسی قرار میدهیم . در زمینۀ اثرگذاری کانون توجّه بر یادگیری و اجرا ، مدارک علمی بیشماری در دسترس محقّقین قرار دارد و با توجّه به اینکه در زمینۀ تصويرسازي ذهني نیز تحقيقات زيادي صورت گرفته ، كـه اكثـر ايـن تحقيقـات تـأثيـر مثبت آنرا در فـراگيري مهارت‌هاي حركتي به اثبات رساندهاند ( فلتز و لندرز ، 1983 ). به همين لحاظ در ادامه ، مجمـوعة تحقيـقـات کانون توجّه و تصویرسازی و ترکیب این دو را مورد بررسی قرار می دهیم . تعریف توجّه سالهاست که موضوع توجّه و نقش آن در اجرا و یادگیری انسان ، توسط بسیاری از محقّقین رفتار حرکتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است . ویلیام جیمز ( 1890 ) یکی از نخستین روانشناسان آمریکایی ، توجّه را چنین تعریف کرد : انتخاب ذهنی چیزی در شکلی روشن و واضح از میان اشیاء یا زنجیرهای از افکار ممکن . و این ایجاب میکند که برای برخورد مؤثرتر با برخی چیزها ، از چیزهای دیگر صرفنظر کرد . اگرچه از دورۀ جیمز تاکنون روانشناسان به نحو وسیعتری این موضوع را مورد تحقیق قرار دادهاند . امّا توجّه ، هنوز بهعنوان فرآیندی تلقی میشود که انتخاب محرّکهای مربوط از محیط ( درونی ، بیرونی ) را تسهیل کرده و محرّکهای دیگر را نادیده میگیرد و منجر به پاسخ به محرّکهای مربوط ، می گردد . از آنجا که توجّه ، فرآیندی فعّال و جهتدار است که حتّی بعد از اینکه پاسخی به محرّک داده شود ، ادامه مییابد ( مرتضوی ، 1378 ). وقتیکه واژه توجّه در متون مربوط به اجرای انسان بهکار

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 994 مشاهده

کد فایل:38175

انتشار در:۱۳۹۹/۳/۳

حجم فایل ها:159.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 62

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط