مبانی نظری وپیشینه تحقیق خودکارآمدی تحصیلی

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
خودکارآمدی تحصیلی : فهرست مطالب : تعاریف و ویژگی های خودکارآمدی : تعیین کننده های خودکارآمدی : مراحل رشد خودکارآمدی : خودکارآمدی و اضطراب تحقیقات انجام شده در خارج از کشور تحقیقات انجام شده در داخل کشور منابع فارسی منابع لاتین تعاریف و ویژگیهای خودکارآمدی : خودکارآمدی از نظریه شناخت اجتماعی آلبرت بندورا ( 1997 ) روان شناس مشهور ، مشتق شده است که به باورها یا قضاوتهای فرد به تواناییهای خود در انجام وظایف و مسئولیتها اشاره دارد . نظریه شناخت اجتماعی مبتنی بر الگوی علی سه جانبه رفتار ، محیط و فرد است . این الگو به ارتباط متقابل بین رفتار ، اثرات محیطی و عوامل فردی ( عوامل شناختی ، عاطفی و بیولوژیك ) که به ادراک فرد برای توصیف کارکردهای روانشناختی اشاره دارد ، تأکید میکند . بر اساس این نظریه ، افراد در یک نظام علّیت سه جانبه بر انگیزش و رفتار خود اثر میگذارند . در چارچوب رویکرد شناختی اجتماعی بندورا باورهای خودکارآمدی چنین تعریف شده است : برداشتهایی که فرد از توانایی های خویش در انجام یك تکلیف خاص دارد ، به گونهای که تکلیف مورد نظر به صورت مفید و مؤثر انجام شود یا سطح اعتمادی که فرد بر توانایی خویش در اجرای برخی فعالیتها یا موفقیت در برخی عملکردها دارد ( بندورا ، 1997 ). بر اساس مدل خودکارآمدی برای اینکه شخص برای رسیدن به یک هدف تلاش کند یا با مشکلات مقابله کند باید سه شرط زیر را داشته باشد : شخص معتقد باشد که هدف قابل دستیابی است و با تلاش به هدفش میرسد . شخص معتقد باشد که مهارتهای لازم برای رسیدن به هدف را دارد . هدف باید ارزش تلاش کردن را داشته باشد ( بندورا ، 1977 ). خودکارآمدی همچنین یکی از ویژگیهای شخصیتی و باور درونی میباشد که بر طرز تفکر و چگونگی رویارویی با مشکلات سلامت هیجانی و در تصمیمگیری و مقابله با فشار روانی و افسردگی تأثیر میگذارد ( بندورا و همکاران ، 2003 ). در واقع کارآمدی شخصی عبارت است از اعتقاد فرد مبنی برآنکه میتواند جریانی از رفتار مورد انتظار در یک موقعیت را به طور موفقیتآمیزی انجام دهد و بنابراین کارآمدی شخصی به عنوان برآورد شخص از نتایج پیامدهای رفتاری تلقی میشود ( محمدی ، 1383 ). باورهای خودکارآمدی میتوانند تأثیرات مثبت و منفی بر روی سلامتی افراد داشته باشند ، اگر شما باور داشته باشید که توانایی سازش با موقعیت را دارید ، کمتر احساس تنیدگی در آن موقعیت میکنید ، باور مثبت درمورد تواناییهای خود در ارتباط با بیماری و غلبه بر مشکلات همراه آن تأثیرات مثبتی بر سلامت داد ( اعرابیان و همکاران ، 1983 ). افراد دارای باورهای خودکارآمدی قویتر ، در ارتباط با برطرف نمودن مشکلات روانی قادر به تغییر حالات روانی خود میباشند ، که کسب این متغیر به باورها و تلاش افراد بستگی دارد . همچنین خودکارآمدی نقش میانجی در کاهش نشانههای افسردگی ایفا مینماید و اضطراب و افسردگی افراد

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 857 مشاهده

کد فایل:38214

انتشار در:۱۳۹۹/۳/۳

حجم فایل ها:68.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 28

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط