مبانی نظری وپیشینه تحقیق دوران بین کودکی و بزرگسالی (نوجوانی)

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
فصل دوم پیشینه تحقیق 2 - 1نوجوانی  تعریف نوجوانی : دورهای اززندگی که بین کودکی وبزرگسالی قرارگرفته دوره نوجوانی خوانده می شود به عبارت دیگر ، دوران نوجوانی مرحله ای اززندگی است که بین کودکی وبزرگسالی قرار گرفته است . مد ت دوره نوجوانی درجوامع مختلف متغیر است واز جامعه ای به جامعه دیگر درنوسان بوده ومرزهای سنی مشخصی ندارد .( نجاتی ، 1389 ) تعریف لغوی واژه نوجوانی : معنی لغوی واژه نوجوانی " درحال بزرگسال شدن " است . هرچند بسیاری ازفرهنگ های لغت این اصطلاح را به صورت " بالغ شدن " تعریف کرده اند . دربرخی دیگرازواژه نامه ها ، نوجوانی به عنوان دوره ای از زندگی بین بلوغ وپختگی ( بزرگ ) تعریف شده است .( آقامحمدیان وحسینی ، 1384 ) 2 - 2 تاریخچه مطالعه دوران نوجوانی وبلوغ  شاید بتوان گفت ، یکی ازعلت هایی که اززمان های قدیم توجه دانشمندان به روانشناسی کودک جلب شده است این باشد که روزی کودک ، نوجوان می شود وچرخ های عظیم اجتماع به دست وی به چرخش درمی آید . بنا براین اگر کودک امروز و نوجوان فردا ازلحاظ جسمی وروحی نیرومند باشد ، سود بیشتری عاید اجتماع خواهد شد . درداستانهای قدیم مانند " ادیسه " که ازتنها پسر " اولیس " بحث می کند ، به نوجوانان نام " تاگاریس " که معنی لباس آستین گشاد بوده است می دادند . هرکس این لباس را برتن می کرد اجازه داشت درجشن ها شرکت کند وبالغ محسوب می شد . ودرروم " پلوتارچ " درکتاب خود ازاهمیت تعلیم وتربیت وواگذاری مسوولیت به نوجوانان صحبت کرده است . " افلاطون "( 347 - 427ق م ) 400سال قبل از میلاد موضوع نوجوانان را مطرح کرده است وازآثار باقیمانده از " ارسطو "( 322 - 384ق م ) می توان دریافت که اودرباره نوجوانان مطالعاتی داشته است ." ارسطو " اعتقاد داشت که نوجوانی ، مرحله خیالبافی ها ، رویاها وآرزوطلبی ها است ونوجوان را ازلحاظ جسمی وفیزیولوژیکی تشریح کرده است " سقراط "( 399 - 470ق م ) نیز به نوبه خود به کرات در مورد نوجوانان درآثارش بحث کرده است " ژان ژاک روسو "( 1778 - 1712م ) درکتاب مشهور خود به نام " امیل " مفصلا درمورد نوجوانی بحث کرده است . وی درکتاب خود کودکی خیالی را تصور می کند وبه تعلیم وتربیت او می پردازد ." روسو " درمورد فرایند بلوغ وجنبه های تربیتی این دوران دراین کتاب سخن آورده واین دوره را دوره " سن عقلی " نامیده است وآن راقاطع ترین واقعه رشد به شمار آورده است . " موریس دبس " مرحله بحرانی خواندن دوران نوجوانی را تا اندازه ای افراطی می خواند . بدون شک مرحله نوجوانی گسترده ترووسیع ترازآن می باشد که از این دوران دوران بحران نام ببریم . آنچه راکه می توان به عنوان اصلی واساسی پذیرفت وجود زمینه های بحران زا دراین دوران می باشد . تغییرات ودگرگونی کرده وبر او تاثیرات گسترده ای می گذارد ( نجاتی ، 1389

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 826 مشاهده

کد فایل:38220

انتشار در:۱۳۹۹/۳/۳

حجم فایل ها:204.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 36

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط