مبانی نظری وپیشینه تحقیق فشار روانی یا استرس

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
فصل دوم مروری بر تحقیقات انجام شده ( ادبیات و مستندات ، چارچوب ها و مبانی ، سابقه و پیشینه تحقیق ) 2 - 1 . مقدمه این فصل در دو بخش ارائه می شود : بخش اول : بررسی نظری مسأله مورد پژوهش بخش دوم : بررسی پيشينه پژوهشی در بخش اول که گستره نظری مسأله مورد پژوهش را در بر می ‎ گیرد ، تلاش می گردد پیشنه نظری مسأله پژوهش مطرح شود . ابتدا به متغیر استرس ، و سپس به اضطراب و در خاتمه این بخش به متغیر احساس تعلق به مدرسه و نظریه مربوط به این حوزه پرداخته خواهد شد . و در بخش دوم به بررسی پیشینه مطالعاتی پژوهش که شامل پژوهش های خارجی و داخلی است ، پرداخته می ‎ شود . 2 - 2 . استرس در زندگی اجتماعی امروزی ، فشار روانی یا استرس  امری اجتناب‌ناپذیر است . محرومیت نا ناکامی و تعارض ، کم و بیش در زندگی همه اتفاق می‌افتد . استرس امروزه موضوعی است که مورد توجه دانشمندان تمام رشته‌ها قرار گرفته است . پزشکان ، روانپزشکان ، فیزیولوژیست زیست‌شناسان ، هر کدام جنبه‌هایی از مسایل مربوط به آن را بررسی می‌کنند . به طوری که در فرهنگ آکسفورد بیان شده است . استفاده از واژه استرس حداقل به آغاز قرن 14 برمی‌گردد که در معانی مختلف به کار گرفته شده است . گاهی به معنی نیرو ، فشار فیزیکی ، فشار روانی یا کوشش زیاد به کار رفته است و زمانی به معنی یک حالت استیصال کاربرد داشته است ( فیورستین ، لیبل و کلارمایر ، 1987 ). همانطور که بیان گردید فشار روانی امروزه یکی از مهم‌ترین موضوعات و مفاهیم روانشناختی است که اهمیت زیادی در آسیب شناسی روانی و روانشناسی سلامت دارد . این واژه از فیزیک وارد روانشناسی شده و ابتدا مفهومی فیزیکی ، سپس محیطی و اجتماعی و نهایتا روان شناختی پیدا کرده است . ( علی‌پور ، نور بالا ، 1383 ). نخستین بررسی‌های عمده در زمینه استرس در حوزه دانش پزشکی انجام شده است . در اثری از کلودبرنارد  متعلق به سال 1860 چنین اظهار شده است که به رغم تغییراتی که در محیط خارجی فرد رخ می‌دهد ، دستگاه داخلی بدن باید پیوسته در وضعیت مطلوبی بماند . بعدها در اواسط قرن 19 ، معنای استرس گسترش یافت و به عنوان تنش بر روی اعضای بدن یا نیروی ذهنی مطرح گردید . در سال 1935 « والترکلانن » نظریه برنارد را تکامل بخشید و در قالب مفهوم تازه‌ای به نام همئوستاری  به آن اشاره کرد . ( رأس والتمایر ، 1998 ). وی در تلاش برای آماده کردن یک الگوی زیستی برای هیجان بر نقش سیم عصبی مرکزی تأکید کرد و هیجان را با توجه به تغییرات زیست شیمیایی و فعالیت‌های سیسستم اعصاب مرکزی توجیه نمود . گرانش کلانن به تبیین زیستی پدیده هیجان ما الگوی معروفی را شکل داد که به

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 825 مشاهده

کد فایل:38287

انتشار در:۱۳۹۹/۳/۶

حجم فایل ها:99.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 45

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط