مبانی نظری وپیشینه تحقیق مفهوم وتعاریف اسناد

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
مفهوم اسناد مفهوم اسناد یکی از موضوعات محوری و مهم روانشناسی اجتماعی در حوزه انگیزش است که افرادی چون هایدر ( 1985 ) نیز در شکل گیری آن نقش بسزایی داشته اند . در واقع واکنش افراد به موقعیت ها متاثر از برداشت و ارزیابی شناختی آن ها از موقعیت ها است که سبک اسناد نامیده می شود . سبک اسناد هر فرد ، در دوره کودکی شکل می گیرد و در صورتی که تغییری از خارج از فرد بر آن اعمال نشود تا آخر عمر پابرجا می ماند . هدف از نظریه اسناد روشن کردن این مساله است که افراد در تلاش برای توجیه رفتارهای خود از چه قواعدی استفاده می کنند و چه خطاهایی را مرتکب می شوند . انسان ها همواره برای توجیه پیامد رفتار خود به تحلیل روابط علت و معلول نمی پردازند و بسیاری از رویدادهای قابل پیش بینی نیازی به اسناد ندارند زیرا موفقیت و شکست مورد انتظار ، پیامد های پیش بینی شده ای هستند . اما وجود ناهمخوانی میان پیامدهای مورد انتظار با پیامدهای واقعی منجر به ایجاد حالت ناخوشایند تردید و دودلی می شود که افراد با متوسل شدن به سبک های اسنادی برای رفع این احساس تلاش می کنند . از این رو نظریهای که در دو دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است شیوه اسناد رویدادهای تنش زا توسط افراد است که می تواند نقش مهمی در سلامت جسم و روان فرد داشته باشد ( سلیگمن ، 2005 ). شکل گیری سبک اسناد دو سال اول زندگی ، زمان خروج از درماندگی است . نوزاد موجودی کاملاً ناتوان و بیاراده است . همین که گریه میکند مادر به سراغ او میآید ، ولی او بر زمان آمدن مادر کنترلی ندارد . در سه ماهة اول زندگی بازوها و پاهایش را با اینکه حرکات اساسی ندارند کنترل میکند و خیلی زود حرکت بازوها و بعد گریه کردن اختیاری میشود . این زمانی است که نوزاد متوجه میشود هر زمان که مادرش را بخواهد باید گریه کند . اولین و دومین سال زندگی به کنترل فردی ، راه رفتن و صحبت کردن سپری میگردد . در این دو سال برای ایجاد تواناییهای مختلف تلاش فراوان صرف می شود . نوپایان به موانع لگد میزنند و اگر تلاش آن ها بیهوده باشد اصرار میورزند و خوشبختانه زود درمانده نمیشوند . در سنین پیش از دبستان ، اعمال سلطه جویانه ، به منزله مخزنی است که خوشبینی کودکان در آن شکل میگیرد . زمانی که کودکان وارد مدرسه میشوند ، روش ها و شیوه های پرورش فرزندان خوشبین ، به جای اعمال سلطهجویانه ، به نحوة تفکر کودکان ربط پیدا میکند . به خصوص در مواقعی که آنها شکست بخورند . در سنین مدرسه ، کودکان سعی میکنند تا از علل وقایع آگاه شوند . آنها دربارة موفقیتها و شکستهای خود و در خصوص اینکه چه میتوانند بکنند تا شکست را به موفقیت تبدیل سازند ، نظریههایی در ذهن خود میپرورانند . این نظریهها ، مبنای خوشبینی اساسی یا بدبینی اساسی ( سبک اسناد ) را در آنها تشکیل میدهد

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 789 مشاهده

کد فایل:38309

انتشار در:۱۳۹۹/۳/۷

حجم فایل ها:93.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 37

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط