مبانی نظری وپیشینه تحقیق نظارت

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
مبانی نظری وپیشینه تحقیق نظارت مقدمه : در هر پژوهش علمي كه انجام مي شود ابتدا سوابق و تاريخچه آن پژوهش بايد بررسي گردد و از كارهاي انجام شده گذشته استفاده شود كه از تكرارو دوباره كاري پرهيز شود . و از پژوهشهاي انجام شده قبلي نيزجهت بهترشدن امرپژوهش بهره برداري نماييم تا بتوانيم تحقيق خوب و جامعي ارائه دهيم كه مورد استفاده كاربردي قراربگيرد . ما در اين فصل ابتدا تعريفي مختصرازنظارت ارائه خواهيم داد و سپس اهداف نظارت را تشريح خواهيم كرد تابدانيم كه به چه اهدافي خواهيم رسيد و هدف از نظارت بطوركلي چيست ؟ و ضرورت و اهميت نظارت با بياني ساده مطرح شده است و تاريخچهء نظارت و راهنمايي از ابتداي بوجودآمدن نظام تعليم و تربيت تازمان حال مورد بررسي قرارگرفته و عناوين مختلفي كه در طول تاريخ از نظارت داشته اند را مورد توجه قرارداده شده است . روشهاي نظارت مورد توجه قرارگرفته و انواع روشهاي نظارت از قبيل نظارت همتا ، نظارت باليني و غيره مطرح شد . و نظريه متخصصين تعليم وتربيت درخصوص نظارت آموزشي مطرح گرديد ودرآخرتعدادي ازنتايج تحقيقات مشابه كه در ايران و خارج ازكشورانجام شده است را به طوركلي و اجمالي آورده شده است . تعريف نظارت : درمتون اصلي واخيرمربوط به نظارت ميتوان حداقل پنج مفهوم سازي عمده رايافت وهر يك ازمفاهيم درذيل آورده ميشودوبراي هركدام تعريفي آورده ميشود . نظارت دراقدام به اموراداري . نظارت دراقدام به امورآموزشي . نظارت دراقدام به اموردرسي . نظارت دراقدام به امورروابط انساني . نظارت دراقدام به مديريت . نظارت در اقدام به نقش كلي رهبري . گليك من ( 1 ) تعريف نظارت اداري را اين گونه بيان مي كند . معلمان در صف مقدم آموزش درس موفق قراردارند . نظارت در پشت صحنه است و براي توانمند كردن معلمان در موفقيت در كار خود پشتيباني دانش و مهارت فراهم مي كند . كورتن ( 2 ) در نظارت در اقدام به امور آموزشي : برنامه آموزشي را مي توان بدون نظارت اجراكرد هرچندكه بندرت مي توان اميدي به سازندگي آن داشت . به هرحال كاملا آشكاراست كه نظارت به كلي به ملاحظات برنامه آموزشي وابسته است و اين مطلب نيازي به بحث ندارد . تعريف نظارت در اقدام به آموزش درسي : در تعريف كوموكس ( 1997 ) آمده است : نظارت آن فرايند رهبري با هدف نهايي بهبود آموزش درسي است . تعريف نظارت در اقدام به روابط انساني : اچسون وگيل در تعريف ( 1992 ) اين مفهوم را چنين آورده است . نظارت همكاري با افراد است به جاي مستقيم بودن تعاملي است و به جاي اقتدارمنشانه مردم سالارانه است به جاي ناظر محوري معلم محوراست . تعريف نظارت به گونه مديريت تعريفي از آلفونسو ( 3 )، فرت ( 4 )، نوي ( 5 )، اين موضوع را اين چنين تعريف مي كند . نظارت در همه سازمانهاي پيچيده موجود است . براي اين كه اين سازمانها مي خواهند خود را

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 898 مشاهده

کد فایل:38314

انتشار در:۱۳۹۹/۳/۷

حجم فایل ها:57.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 53

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط