مبانی نظری وپیشینه تحقیق ویژگیهای شخصیتی

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
مبانی نظری وپیشینه تحقیق ویژگیهای شخصیتی ، تعهدکارکنان سازمان فصل دوم : بررسي پيشينه تحقيق ويژگيهاي شخصي 1 ) سن مراحل تكاملي سن با وجود تفاوت هاي وسيع در فرآيند تكاملي افراد ، وجوه مشترك مشخصي در اكثر موارد در مراحل زندگي وجود دارد و لذا اين مراحل به 6 دوره طبقه بندي مي شود . : شيرخوارگي و كودكي ، بلوغ و نوجواني ، جواني ميانسالي ، از كارافتادگي پيري اين تصور كه تكامل بعد از مرحله نوجواني متوقف مي شود مبناي علمي ندارد زيراهر مرحله اي از زندگي از نوزادي تا پايان عمر ، با ويژگي ها و مهارت هاي تكاملي خاصي همراه مي باشد . تكامل موفقيت آميز ، فرد را براي زندگي و ورود به مراحل بعدي آماده مي سازد . مشكلات موجود در كسب اين مهارت ها خطر اختلالات رواني ، اجتماعي و حتي مشكلا ت پزشكي را مي تواند افزايش دهد . ممكن است تصور شود كه تكامل ، مراحل مختلف پيشرفت خطي است اما بعضي از محققين معتقدند كه تكامل ، پيشرفت خطي دارد اما تأثير آن از نوع مارپيچي است و به اين جهت بايد به خانواده به عنوان يك واحد مراقبت توجه شود . ( خسروي ، 1385 ، صص1522 - 1523 ) دوران شيرخوارگي و كودكي ( Infancy and Childhood ) ويژگي هاي تكاملي اين مرحله به طور كامل مورد بررسي قرار گرفته است . فرآيند تكاملي در اين مرحله در مقايسه با ديگر مراحل زندگي ( مرحله استراحت ) بسيار سريع است و به همين دليل انحراف از آن بسرعت قابل تشخيص مي باشد . يادآور مي شود كه ر وش هاي استاندارد ارزيابي مانند تست غربالگري تكاملي در سال هاي اول زندگي قابل استفاده هستند . شايد مهمترين ويژگي هاي دوران شيرخوارگي و كودكي نياز به پرورش است حتي قبل از تولد ، رشد جنين بايد از لحاظ تغذيه ايو محافظت از خطرات ، مورد توجه قرار گيرد . فعاليت واقعي والدين از بدو تولد شروع مي شود . شروع ارتباط بين مادر و كودك ، اغلب از لحظه تولد مي باشد كه تأثير بسزايي بر تكامل روحي ، عاطفي ، اجتماعي و حتي هوش او دارد . كودكان به دليل نيازهاي دائمي با والدين تماس زيادي دارند بو يژه وقتي كه هر دو زوج در رشد كودك مشاركت داشته و فرزند اول آنها نيز باشد . نيازهاي تغذيه اي كودك ، مشخص نمودن محل خواب او ، ارتباط او باكودكان ديگر خانواده از مسائلي است كه در اين مرحله مطرح مي باشد . 2 سالگي كودكان شروع به تجربه فعاليت هاي مستقل مي نمايند ، مانند استقلال در پوشيدن - در سن 3سالگي لباس و يا دستشويي رفتن كه والدين بايد در ياددهي اين فعاليت ها همراه با صبوري تلاش نمايند . مشكلاتي مانند بروز خشم و قهر ، انكار و منفي گرايي ، مكيدن انگشت ، مشكلات دستشويي رفتن و

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 824 مشاهده

کد فایل:38325

انتشار در:۱۳۹۹/۳/۷

حجم فایل ها:151.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 59

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط