دانلود پرسشنامه شخصیتی گری - ویلسون (GWPQ)

دسته بندي : علوم اجتماعی

توضیحات:

دانلود پرسشنامه با وضوع شخصیتی گری - ویلسون (GWPQ)،
در قالب doc و در 13 صفحه، قابل ویرایش.

 

 

توضیحات:

روش نمره گذاری و تفسیر
این پرسشنامه دارای 120 است و برای هر یک از سوال های پرسشنامه سه گزینه بلی، خیر و نمی دانم وجود دارد. آزمودنی گزینه نمی دانم را در صورتی انتخاب می کندکه به هیچ وجه نتواند یکی از گزینه های بلی یا خیر را انتخاب کند.
برای هر ماده با علامت +، «بلی» 2 نمره، «نمی دانم» 1 نمره و «خیر» صفر نمره؛ و برای هر ماده با علامت -، «بلی» صفر نمره، «نمی دانم» 1 نمره، و «خیر» 2 نمره تعلق می گیرد (جدول شماره 1)
جدول 1- مولفه ها و سوال های پرسشنامه شخصیتی گری - ویلسون
مولفه ها    علامت    سوال ها
روی آوری    +    1-13-25-37-49-61-73-85-97-109
    -    7-19-31-43-55-67-79-91-103-115
اجتناب فعال    +    8-20-33-44-56-68-80-92-104-116
    -    2-14-26-38-50-62-74-86-98-110
اجتناب منفعل    +    3-15-27-39-51-63-75-87-99-111
    -    9-21-33-45-57-69-81-93-105-117
خاموشی    +    10-22-34-46-58-70-82-94-106-118
    -    4-16-28-40-52-64-76-88-100-112
جنگ    +    5-17-29-41-53-65-77-89-101-113
    -    11-23-35-47-59-71-83-95-107-119
گریز    +    12-24-36-48-60-72-84-96-108-120
    -    6-18-30-42-54-66-78-90-102-114

پایایی (اعتبار) و روایی
در زمینه اعتبار این پرسشنامه، بارت و گری (1989) ضریب آلفای کرونباخ را برای مولفه های روی آوری، اجتناب فعال، اجتناب منفعل، خاموشی، جنگ و گریز به این ترتیب به دست آوردند: برای مردان 71/0، 61/0، 58/0، 61/0، 65/0 و 65/0 و برای زنان 68/0، 35/0، 59/0، 63/0، 71/0 و 71/0؛ که بیانگر ثبات درونی مناسب آزمون است. همچنین با استفاده از همبستگی میان مولفه های پرسشنامه شخصیتی گری - ویلسون (GWPQ) و پرسشنامه شخصیتی آیسنک، روایی همگرای آزمون را نشان دادند (به نقل از فتحی آشتیانی، 1388).
منبع: فتحی آشتیانی ، علی . آزمون های روان شناختی – ارزشیابی شخصیت و سلامت روان . انتشارات بعثت . 1388



در آمدی بر تئوری گری
تئوری نوروسایکولوژیکی گری  (1993) توضیح می دهد که چگونه صفات شخصیتی مرتبط با مغز ، افراد را مستعد به رشد اختلالات  روان شناختی قرار می کند. گری بر خلاف ایزنک تئوری خود را بر پایه ی دو بعد قرار داد که اضطراب  و تکانشگری  بودند. در تئوری حساسیت به تقویت (RST) گری دو سیستم انگیزشی اولیه یا دو سیستم مغزی پایه وجود دارد که رفتار و هیجان را کنترل می کند: سیستم آزارنده  یا سیستم بازدارنده رفتار (BIS)  سیستم محرک رفتار  یا سیستم نزدیک شدن رفتار (BAS) . هر دوی این سیستم ها به زیرمجموعه متفاوتی از رویدادهای تقویت کننده و انواع خاصی از رفتارها پاسخ می دهند و مجموعه متفاوتی از ساختارهای مغز در آن درگیر هستند. BIS بوسیله ی محرک شرطی شده همراه با تنبیه یا در خاتمه پاداش فعال می شود و مسئول سازماندهی رفتار در پاسخ به رویدادهای آزارنده شرطی شده است. BAS بوسیله ی محرک های همراه با پاداش یا در خاتمه تنبیه فعال می شود و مسئول سازماندهی رفتار در پاسخ به محرک های خوشایند از قبیل پاداش غیر شرطی یا فرار از تنبیه است. فعالیت در BIS به رفتار دوری و اجتناب می انجامد و فعالیت BAS به رفتار نزدیکی. تئوری شخصیت گری بر این اصل استوار است که تفاوت های فردی در شخصیت منعکس کننده ی تفاوت در حساسیت به محرک های تداعی شده با تقویت منفی و مثبت است، بترتیب BIS و BAS. اساس بیولوژیک BAS شخصیت بوسیله تغییرات در نوروترانسمیتر دوپامین تعیین می شود (پیکرینگ و گری ، 2001( و اساس BIS در نوروترانسمیترهای سروتونین و GABA است. بعداز سال ها، RST با سومین سیستم عمده توسعه پیدا کرد: سیستم جنگ و گریز (FFS)   (گری، 1987). جاییکه BIS به محرکات آزارنده شرطی شده پاسخ می دهد و FFS به محرکات آزارنده غیر شرطی و تنبیه غیر شرطی پاسخ می دهد. رفتاری که بوسیله این محرکات فراخوانده می شود شامل پرخاشگری دفاعی غیر شرطی (جنگ) یا رفتار فرار (گریز) می شود. افراد دارای حساسیت بالای BAS بیشتر مستعد درگیری در رفتارهای نزدیکی و تجربه اثرات مثبت در موقعیت های همراه با پاداش هستند و به اصطلاح تنوع طلب اند (دیو و لوکستون ، 2004).
و . . .


دسته بندی: علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 484 مشاهده

کد فایل:44857

انتشار در:۱۴۰۰/۳/۲۹

حجم فایل ها:36 کیلوبایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 13

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 25,000 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط