پرسشنامه سبک های یادگیری وارک (VARK)

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات:

دانلود پرسشنامه با موضوع سبک های یادگیری وارک (VARK)،

در قالب doc و در 6 صفحه، قابل ویرایش.

 

 

توضیحات:

شیوه نمره گذاری و تفسیر
پرسشنامه سبک های یادگیری وارک (VARK) به وسیله دانشگاه لینکلن نیوزیلند، در سال 1998 تدوین یافت. این رویکرد بر سه اصل استوار است: 1. هر کسی توانایی یادگیری دروس دانشگاهی را دارد، اما هر کسی شیوه خاص خود را دارد؛ 2. هنگامی که شیوه های یادگیری متفاوت یادگیرندگان مورد توجه قرار می گیرد، انگیزه یادگیری آنان افزایش می یابد؛ 3. محتوای آموزشی به وسیله استفاده از نیروی حواس و ادراکات مختلف به بهترین نحو یاد گرفته می شود
در این پرسشنامه شانزده سؤال در چهار حیطه یادگیری شامل: 1) دیداری 2) شنیداری 3) خواندنی و نوشتنی 4) مهارتی وجود داشت. این سبکها عبارتند از:
•    سبک دیداری: که در آن فراگیران مطالب را از طریق دیدن و ارئه نمایشی اطلاعات بهتر یاد می گیرند.
•    سبک شنیداری: که فراگیران مطالب را از طریق گوش دادن و آموزش شفاهی بهتر یاد می گیرند.
•    سبک خواندنی- نوشتنی: که در آن فراگیران مطالب را از طریق نکته برداری و خواندن متون نوشتاری یا چاپی بهتر یاد می گیرند.
•    سبک جنبشی- حرکتی: که فراگیران مطالب را از طریق انجام نمونه های عملی، تجربی و دستکاری اشیا طی یک فرایند فیزیکی بهتر یاد می گیرند.

سؤالات مبتنی بر عملکرد فرد در موقعیت های مختلف طراحی شده است. به صورتی که هر سؤال از چهار گزینه تشکیل شده که هر کدام از گزینه ها یکی از ابعاد سبک یادگیری را مورد سنجش قرار دهد و هر فرد توانایی انتخاب بیش از یک گزینه را دارد. هر کدام از گزینه ها که مرتبط با هر حیطه بود، یک امتیاز به خود اختصاص داده و به این ترتیب هر فرد حد اکثر 16 و حداقل صفر امتیاز از هر حیطه را کسب می نمود. کسب نمره بیشتر در هر کدام از انواع سبک یادگیری نشان دهنده تمایل بیشتر فرد به آن سبک بود. در صورتی که فردی در دو و یا بیشتر از یک زمینه، نمره برابر کسب می کرد به عنوان سبک یادگیری با عملکرد چندگانه در نظر گرفته شد.


روایی و پایایی
در پژوهش امینی و همکاران (1389) برای استفاده از پرسشنامه و تأمین روایی و پایایی و بومی سازی آن، ابتدا سؤالات پرسشنامه ترجمه و توسط متخصصین زبان با متن اصلی مقایسه شد. سپس به تأیید چهار نفر از اساتید گروه علوم تربیتی و روانشناسی رسید. پرسشنامه به 30 نفر از دانشجویان داده شد تا سؤالات مبهم و همچنین نامفهوم از نظر مفهومی را مشخص سازند. سپس سؤالات مبهم و نامفهوم دوباره بازنویسی شد. برای تأیید نهایی بین 10 نفر از دانشجویان توزیع و به صورت پرسشنامه بسته پاسخ با 15 سؤال چهار گزینه ای به گونه ای طراحی شد که هر گزینه مربوط به یک سبک خاص باشد. از دانشجویان خواسته شد تا مطابق با ترجیح خود گزین هها را از یک تا چهار مربوط به سبک دیداری، « الف » اولویت بندی کنند. گزینه مربوط « ج» مربوط به سبک شنیداری، گزینه « ب» گزینه مربوط به سبک « د» به سبک خواندن- نوشتن، و گزینه جنبشی- حرکتی بود. در نهایت، با توجه به اولویتهای انتخاب شده، مجموع پاسخ ها (اولویت ها)ی مربوط به با هم جمع شده و برای هر یک از « الف، ب، ج، و د » گزینه این سبکها یک مجموع نمره به دست آمد. مقایسه نمرات هر گزینه، اولویت آن سبک را مشخص می ساخت. پایایی این پرسشنامه با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 8/96 درصد برآورد گردید.
 


دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 541 مشاهده

کد فایل:45027

انتشار در:۱۴۰۰/۴/۲۱

حجم فایل ها:25.2 کیلوبایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 6

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 30,000 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط