مبانی نظری وپیشینه تحقیق مفهوم و تعاریف روابط بین فردی (فصل دوم )

دسته بندي : مبانی نظری

دانلود مبانی نظری وپیشینه تحقیق مفهوم و تعاریف روابط بین فردی (فصل دوم )
در 34 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

مفهوم و تعاریف روابط بین فردی
        روابط بین فردی فرآیندی است که در آن یک فرد اطلاعات و احساسات خود را از طریق پیام های کلامی و غیر کلامی به یک فرد یا افراد دیگر می رساند. این توانایی موجب تقویت رابطه گرم و صمیمی با دیگران، حفظ و ارتقای سلامت روانی، قطع روابط ناسالم، حل مسائل و مشکلات خود با دیگران و رفع تضادها و تعارض ها می شود. همچنین در این گونه روابط نقش گیرنده و فرستنده پیام به طور مداوم جا به جا می شود. روابط میان فردی یک تعامل گزینشی و نظام مند منحصر به فرد و روبه پیشرفت است که موجب خلق معانی مشترک بیت آنها می شود (کربلایی و همکاران، 1385).

2-2-7  انواع روابط بین فردی
2-2-7-1 روابط خانوادگی
           روابط خانوادگی یکی از مهم ترین انواع روابط بین فردی است. محیط های خانوادگی به عنوان اولین محیط تربیتی فرد و عامل بسیار موثر بر رشد وی است. تاثیر خانواده از زمان بسته شدن سلول نطفه بر فرد آغاز و در تمام طول زندگی وی ادامه می یابد. هرگونه بی توجهی و سستی در تربیت کودک، عواقب ناگواری برای او بوجود می آورد. به عبارتی می توان گفت رفتار هر فرد، واکنشی به رفتار والدین و محیط تربیتی او است. تجارب تلخ دوره کودکی موجب بوجود آمدن مشکلات رفتاری از قبیل پرخاشگری، افسردگی، طلاق، بزهکاری و غیره می شود (وکیلیان و کرباسی، 1388). والدین نه تنها از طریق انتقال ژنتیک بلکه از طریق آشنایی کودک با زندگی جمعی و فرهنگ جامعه نقش موثری دارند. همچنین موقعیت اجتماعی خانواده، وضع اقتصادی آن، عقاید، آداب و رسوم، آرزوهای والدین، شیوه های فرزند پروری،  سن اولیا و فرزند چندم خانواده بودن افکار و روابط آتی کودک را تعیین می کند (احمدوند، 1386). میزان تاثیری که خواهران و برادران در رشد اجتماعی کودک دارند به عواملی از قبیل: جنس کودک، جنس خواهر و برادر، چندمین فرزند خانواده بودن، فاصله سنی کودک با خواهر و برادر و تعداد کودکان در خانواده بستگی دارد. کودکان خردسال بیشتر گرایش دارند از خواهر و برادر بزرگتر از خود تقلید کنند. پژوهش ها نشان داده پسرهایی که برادران بزرگتری دارند علایق مردانه بیشتری دارند تا دخترانی که خواهران بزرگتر دارند. همچنین دخترهایی که برادران بزرگتر دارند پرخاشگرتر و جاه طلب تر از دخترهایی هستند که خواهر بزرگتر دارند. کودکان به هنگام کنش متقابل با خواهر و برادر الگوی وفاداری، کمک کردن به دیگران، برقراری روابط موثر و مفید را در کنار اختلاف ها، تسلط جویی ها و رقابت ها می آموزند (شاملو، 1385).
2-2-7-2 روابط همسالان
         برخلاف روابط کودک با خانواده، رابطه با دوستان و همسالان، رابطه ای مبتنی بر تساوی و تفاهم است. برخی از جامعه شناسان و روانشناسان معتقدند تاثیر همسالان عمیقتر از تاثیر بزرگسالان در کودکی و به ویژه در نوجوانی است. زیرا فاصله سنی زیاد باعث ایجاد روابط تلقینی و تحمیلی می شود. اما چیزهایی که کودکان از همسالان یاد می گیرند از طریق تعامل و تفاهم است. کودک و نوجوان بسیاری از مهارت های اجتماعی و هنجارهای جامعه از جمله الگوی همکاری، دوستی، روابط متقابل، کسب رضایت و حل مسئله را از طریق سرمشق دهی و سرمشق گیری یاد می گیرد. همچنین ارتباط با همسالان موجب تغییر یا تحکیم نگرش های قبلی کودک و یا ایجاد رفتارهای جدید می شود (شفیع آبادی، 1387). گروه همسالان با هر یک از اعضای خود شرط می کند که نسبت به گروه مخلص و پاک دامن باشند و از هر نوع سخن چینی و جاسوسی خودداری کنند، به گروه و ارزش های آن احترام بگذارند و در صورت لزوم به آن کمک کنند، کینه توز نباشند و به حکمرانی و سوء استفاده از گروه نپردازند. کودک مجبور است برای برقراری ارتباط با گروه مرتب رفتار خود را مورد ارزیابی قرار دهد و در برقراری رابطه رفتارهای موثر و مفید نشان دهد و از بروز رفتارهای ناخوشایندی که باعث طرد او از گروه می شود جلوگیری کند (شفیع آبادی، 1387 ؛ سیف، کدیور، کرمی نوری و لطف آبادی، 1387).

2-2-7-3 روابط عشقی
       تعاریف زیادی از عشق شده است به نظر می رسد تعدد تعریف عشق تا اندازه ای به این واقعیت برمی گردد که عشق یک حالت واحد و تک بعدی نیست بلکه پیچیده و چند بعدی است که افراد آن را در انواع روابط تجربه می کنند. ما واژه عشق را برای توصیف روابط متنوعی از قبیل، رابطه عشاق، زوج های مزدوج، والدین و فرزندان و دوستان نزدیک به کار می بریم. با توجه به این پیچیدگی روانشناسان اجتماعی، رویکردهای گوناگونی برای طبقه بندی عشق ایجاد کرده اند. مثلا زیک روبین معتقد است دوست داشتن با تمجید، تحسین و محبت همراه است. اما عشق در بردارنده احساسات نیرومند وابستگی، صمیمیت و یک نگرانی عمیق برای بهورزی معشوق است. همچنین رابرت استرنبرگ مثلث عشقی را مطرح  می کند که دارای سه وجه صمیّمیت (نزدیکی)، اشتیاق (هیجان)، و تعهد (با هم بودن) است. او با ترکیب این سه وجه در مجموع شش نوع عشق را مطرح می کند و عشق کامل را عشقی می داند که ترکیبی از این سه وجه باشد (سید محمدی، 1387).
 2-2-8 مهارت های اساسی در روابط بین فردی
1- کلی مهارتهای کلامی 2- غیر کلامی
            وقتی در جریان یک ارتباط پیام ها به صورت رمز کلامی انتقال می یابند به آن ارتباط کلامی گویند که مهمترین مهارت های ارتباط کلامی شامل سوال کردن، تایید کردن، تحسین کردن و تعبییر و تفسیر کردن است. اما هرگاه پیام به صورت علایم یا رمز های غیر کلامی انتقال یابد به آن ارتباط غیر کلامی گویند که مهمترین مهارت های ارتباط غیر کلامی شامل تکان دادن سر، حالات چهره و تماس چشمی مستقیم است (شعبانی، 1386). ارتباط غیر کلامی خود اثر یک پیام را دارد، در واقع ناتوانی یک فرد در تحول سیستم ارتباط غیر کلامی از طریق دریافت نشانه های دیداری تاثیر عمیقی بر تعاملات بین فردی دارد و وی را نه تنها در دریافت یا تفسیر زبان کلامی بلکه در بیان آنچه که به دیگران می گوید دچار مشکل می سازد (ساجدی و همکاران، 1387).

2-2-8-1 مهارت های کلامی
سوال کردن: سوال کردن یعنی جستجو کردن و بیرون کشیدن نکات مبهم، سوال کردن نشانه این است که به صحبت های شنونده گوش می دهیم و صحبت های او توجه ما را جلب کرده است.
تایید کردن: تایید کردن یکی از مهارت های کلامی است که نشانه موافقت با اعمال و گفتار طرف مقابل است. بله، درسته، همین طور است نمونه هایی از تایید هستند.
تحسین کردن: تحسین مانند تایید کردن است اما هدف تقویتی آن فراتر از تایید است. آفرین و چه جالب است نمونه هایی از تحسین هستند.
تعبیر و تفسیر کردن: تفسیر یعنی مطالب گوینده را با استفاده از خزانه لغات شخصی بیان کردن و با این کار مطمئن می شویم سخنان گوینده را به طور کامل متوجه شده ایم و  همچنین نشان می دهیم که در طول تعامل با دقت به سخنانش گوش داده ایم.
2-2-8-2  مهارت های  غیر کلامی
 تکان دادن سر: تکان دادن سر نشانه توجه به گفته های طرف مقابل است که این مسئله باعث تشویق گوینده به ادامه گفتگو و تعامل می شود
حالات چهره: حالات چهره بیانگر هیجانات درونی ما می باشد که نسبت به صحبت های شخص مقابل ابراز می کنیم مانند بالا انداختن ابروها که نشانه تعجب و علاقه مندی شنونده است. هر زمان که امکان داشته باشد از جهش ابرو استفاده کنید و همیشه به جهش ابروی دیگران پاسخ دهید، مگر اینکه خودتان بخواهید بی محلی یا خصومت نشان دهید.
تماس چشمی مستقیم: تماس چشمی مستقیم نشانه توجه به گفته های طرف مقابل است. پس از یک ارتباط چشمی 5 ثانیه ای، ارتباط چشمی خود را به سمت پایین قطع کنید. این امر نشان می دهد شما به صحبت های او علاقه مند هستید. اما اگر نگاه خود را به طرفین یا به سمت بالا قطع کنید باعث تشویش گوینده و بی علاقگی شما به صحبت های او می شود. همچنین تماس چشمی طولانی مدت نشانه خصومت است و در گوینده یک حالت تدافعی بوجود می آورد (کرمی، 1387).
2-2-9- اثربخشی ارتباطات میان فردی
ارتباطات میان فردی ، همچون اشکال دیگر رفتار انسانها ، می تواند در دو حد غایی بسیار اثر بخش و بسیار غیر اثر بخش مطرح شود. به احتمال بسیار فراوان، هیچ رفتار متقابل انسانی نمی تواند کاملاً موفقیت آمیز و یا کاملاً شکست و ناکامی باشد. می تواند بهتر شود و در مقابل، احتمال بدتر شدن آن نیزمی رود. به عبارت دیگر مفهوم نسبیت در رفتارهای انسانی و در ارتباطات میان اشخاص کاملاً حکم فرماست . در عین حال، همان طور که اشاره شد، هر کنش ارتباطی خود یک کنش به تمام معنی مستقب و قایم به ذات است.
در کل می توان گفت، اثر بخشی ارتباطات میان فردی شامل دو بعد اساسی است:
1.    بعد عمل گرایانه  که در اینجا اثر بخشی ارتباطات متوجه دستاورد و موفقیت رسیدن به اهداف و خواسته های ارتباط گیرنده یا فرستنده پیام است . این بعد از اثربخشی ممکن است فراتر رفته و به تشریح بیشتر پیام و یا اندازه گیری آن بپردازد . برای مثال از نظرزمانی که مورد نیاز است تا به اهداف ارتباطی رسید ، شمار خطاهایی که در یک کنش ارتباط میان فردی به وقوع می پیوندند و نیزشمار پیام هایی که در کنش ارتباطی که به کارگرفته می شوند.

قسمتی از پیشینه تحقیق:

مطالعات ویلسکا (2003) نشان می دهد که بطور میانگین جوانها در روز 6 تا 8 تلفن و به همین تعداد پیام تبادل می کنند. 93% افراد از تقویم، زنگ ساعت و ماشین حساب موبایل استفاده می کنند. و بطور متوسط 79% جوانها از زنگ جدید و لوگو جدید استفاده می کنند. کارکرد های جدید موبایل محل توجه نسل جوان هست و به همین دلیل شرکت های تجاری روی کارکردهای جدید موبایل تاکید می کنند. موبایل ظرفیت ابزاری شده است برای "تعاملات جمعی همزمان" که فرد را با افراد و موسسات و از طرفی با علائق مختلف اعم از امور تفریحی و سرگرمی ها و همچنین مسائل جدی کاری و حتی پیوند های جماعتی و دینی مرتبط می سازد. امروز مراکز دینی هم در عالم مسیحیت و هم در عالم اسلام از ظرفیت های موبایل برای پیوند روزمره فردی با کاربران موبایل استفاده می کنند. کاتولیک ها با اعلام علاقه به دریافت پیام های معنوی، بصورت روزانه "پیام های معنوی دریافت می کنند. مثلا در ایرلند با تماس با شماره 53141 این امکان فراهم می شود که 10 دقیقه پیام های مذهبی را به صورت صوتی گوش دهند. در تایوان، از تصویر مذهبی برای صفحه اصلی موبایل گرفته تا صدای زنگ موبایل و پیام های دینی ظرفیت سازی شده است و یا مسلمانان در سراسر جهان با استفاده از موبایل اف7100 که توسط کمپانی ال جی کره جنوبی طراحی شده، امکان اعلام اوقات نمازه برای 500 شهر جهان فراهم شده است. دینی شدن موبایل به قلمروهای دیگر نیز توسعه پیدا کرده است. جهت قبله و امکان پرداخت صدقات و کمک های مالی مثل خمس و زکات توسط موبایل فراهم شده است. مثلا صدقه روزانه که توسط موبایل صورت می گیرد و روی قبض موبایل منعکس می شود (اکونومیست، 10 مارچ 2005). پخش اذان نماز که قابل انطباق با اکثر کشورهای جهان هست، نیز کارکردهایی را در موبایل های جدید بوجود آورده است که این تکنولو‍ژی را ضمن اجتماعی بودن، فرهنگی بودن، اقتصادی بودن، تبدیل به یک "صنعت دینی" نیز نموده است


تحقیق خیر خواه و همکاران (1390)، با عنوان تلفن همراه و تاثیر آن در ارتباطات میان فردی جوانان دانشجو در دانشگاه های تهران انجام شده است که طی آن تحقیق قصد دارد تا مشخص کند که آیا عمق و گستره ارتباطات میان فردی به وسیله تلفن همراه تغییری یافته است  یا خیر؟
در این پژوهش ارتباطات به وسیله تلفن همراه 387 دانشجوی دانشگاه های سراسری سطح تهران به روش پیمایش بررسی شده است. که محققان بعد از جمع آوری داده ها و بررسی آنها مشخص شده کردند که ویژگی های شخصی دارندگان تلفن همراه تاثیری در گستره و عمق ارتباطات میان فردی آنان ندارد. اما میزان آشنایی آنان با فناوری های نو (سواد IT ) در میزان استفاده آنان از تلفن همراه تاثیر دارد. همچنین نتایج این پیمایش نشان میدهد که که میزان استفاده از تلفن همراه در گستره و عمق ارتباطات میان فردی پاسخ گویان تاثیر گذار بوده است.البته این تاثیر در گروهی دیده شد که جوانان دانشجو علاوه بر ارتباطات چهره به چهره با یکدیگر،ارتبات به وسیله موبایل نیز داشته اند (خیرخواه،جوادی یگانه،کوثری،1390).

فهرست مطالب مبانی نظری ::

 

مفهوم و تعاریف روابط بین فردی
انواع روابط بین فردی
روابط خانوادگی
روابط همسالان
روابط عشقی
 مهارت های اساسی در روابط بین فردی
مهارت های کلامی
سوال کردن
تایید کردن
تحسین کردن
تعبیر و تفسیر کردن
مهارت های  غیر کلامی
تکان دادن سر
حالات چهره
تماس چشمی مستقیم
 اثربخشی ارتباطات میان فردی
فردگرایی
هویت فردی و فردگرایی
درک و ارتباط جمعی
روی جلد مجله تایم
مناظره کارتر – فورد
کارتون های ضد پیشداروی
دیگر فرایند های گزینشی
محیط میان فردی و رسانه ها
تلفن همراه و فردگرایی
لایه های پیوند موبایل و فرد
مطالعات مشابه در زمینه متغیر های پژوهش
منابع
منابع لاتین
منابع فارسی

 

 

 


دسته بندی: مبانی نظری

تعداد مشاهده: 742 مشاهده

کد فایل:45281

انتشار در:۱۴۰۰/۵/۲۲

حجم فایل ها:49.4 کیلوبایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 35

فرمت فایل: word


اشتراک گذاری:
 قیمت: 34,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط